Kuidas turismiettevõtte tegevus kestlikumaks muuta?
Green Key märgise omanikud jagavad oma kogemusi
2024. aasta lõpuks oli Eestis Green Key märgis 92 ettevõttel, kel pakkuda ühtekokku 149 turismitoodet ja -teenust. Uurisime värsketelt märgisekandjatelt, mida nad on oma tegevuste keskkonnamõju vähendamiseks ette võtnud.
Ku-Kuu Kalarestorani peakokk Toomas Leedu:
Lisasime oma restorani segistitele aeraatorid ja prügi sorteerimisel nõuetest oleme nüüdseks lausa mitu sammu ees. Võtsime endale motoks, et ühe prügi on teise varandus. Näiteks kaubakastid, millega mille toitu tuuakse, anname tarnijatele tagasi. Klaaspurgid jagame inimestele, kes tahavad hoiustada, munarestid lähevad lasteaiale meisterdamiseks, fritüürõli kogume kokku ja see läheb utiliseerimisele. Leivakorvijäägid on aga eriti kuum kaup, kuna meie kahel kokal on hobune, ühe koka naabril on lambad ja leivajääkidest on huvitatud ka vabajooksukanade pidaja.
Saadumäe Puhkemaja perenaine Kadri Forsstrom:
Kui teha asju mõistlikult ja pikema perspektiiviga, siis polegi väga suuri ümberkorraldusi tarvis teha. Näiteks oli meil Saadumäe Puhkemajja kohe alguses paigaldatud biopuhasti ning läbi mõeldud nii jäätmete sorteerimine kui ka sellest külaliste teavitamine. Samuti olid meil puhkemajas vett säästvad kraanid.
Vahel ongi ammu unustatud vana ehk talupojamõistus see uusimast-uusim trend. Näiteks milleks on vaja saunas vee soojendamiseks elektriboilerit? Äkki saab ka ilma ja vesi soojeneb, kui ahi köeb ja keris on tuline. Täpselt sama tarbetu luksusese on saunas põrandaküte. Või siis näiteks kümblustünn – milline joogivee ressursi raiskamine! Ja ega muruniitmisega pea hulluks minema ja pügama kõike madalaks. Igav muruväli ei paku silmailu ega mitmekesist elukeskkonda. Me kõik peame siia ilma ära mahtuma, ka tüütud putukad. Need printsiibid on meie jaoks väga selged ja need tuleb osata külalisele lahti seletada.
Allikas: Johannes Hoimoja
Hoia Nature Spa peremees Martin Karolin:
Kasutame energiasäästlikke seadmeid, vett säästvaid lahendusi ja koristusel ökomärgisega puhastusvahendeid. Ka pesumaja valides oli ökomärgisega toodete kasutamine meie peamine kriteerium. Samuti keskendume jäätmete vähendamisele ja pakendite taaskasutusele. Kõik need muutused on olnud lihtsad ja sujuvad ning aidanud tõsta meie teenuste kvaliteeti, ilma et see oleks meie klientide kogemust negatiivselt mõjutanud.
Julgustame oma külastajaidki järgima säästvaid praktikaid, näiteks pakkudes võimalusi prügi sorteerimiseks ja tutvustades loodussäästlikke lahendusi, mida nad saavad ka oma igapäevaelus kasutada.
Lisaks plaanime lähiaastatel paigaldada elektriautode laadija. Kaalume ka energiatootmise ja salvestusseadmete soetamist, et vähendada sõltuvust välisest energiast ja suurendada oma jätkusuutlikkust.
Seni on kõige keerulisem olnud leida ökomärgisega puhastusvahendid. Kuna oleme ka ise loodusliku kosmeetika tootja, siis teame väga hästi, kui kulukas võib ökomärgise taotlemine olla ning et väikestele ettevõtetele käib see üle jõu. Turul on tootjaid, kes vastavad küll kõikidele ökonõuetele, ent kes ei suuda endale märgist tellida. Olemegi olnud kimbatuses, milliseid puhastustooteid kasutada, sest paljud saadavad tooted on olemuselt küll väga keskkonnasõbralikud ja sisaldavad ainult loodussõbralikke tooraineid, kuid neil puudub ametlik märgis.
Nuutri Puhkemajade perenaine Anette Lillemäe:
Hakkasime pöörama suuremat tähelepanu prügi sorteerimisele. Varasemalt ei olnud meil puhkemajade territooriumil kompostrit, nüüd on see olemas ja meie rõõmuks väga aktiivselt kastusse läinud. Jagame ka klientidele personaalselt juhiseid prügi sorteerimiseks. Lisaks oleme välja vahetanud kõik puhastusvahendeid keskkonnasõbralike vastu.
Allikas: Renee Altrov
Hestia Hotel Grupi jätkusuutlikkuse spetsialist Anne Lamp:
Läbisime Hestia meeskonnaga Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse disaini meistriklassi, kus analüüsisime oma suuremaid probleemkohti ja võimalikke lahendusi ning mille tulemusena sündis alambränd Focus Hestia. See on tööriist Hestia hotellidele jätkusuutlike lahenduste elluviimiseks ja kommunikatsiooniks.
Analüüsi käigus ilmnes, et tarbime hotellides kaks-kolm korda rohkem vett ja elektrit, kasutame umbes seitse korda rohkem käterätte ja tekitame kaks korda rohkem toidujäätmeid kui kodus.
Meie eesmärk oli disainida oma teenust nii, et külalised ei pea tegema õigeid ja valesid valikuid, vaid kõik valikud, mida külalistele pakume, on disainitud jätkusuutlikkust silmas pidades. Lisaks erinevatele energiat säästvatele tegevustele oleme tänaseks:
- Vähendanud rätikute ja voodipesu kasutamise kulu, teeme päevakoristust vaid nõudmisel
- Vähendanud olmeprügi hulka, sorteerime liigiti ja pakume võimalust külalistel sorteerida jäätmeid
- Vähendanud radikaalselt ühekordsete pakendite hulka, eemaldades tubadest ühekordsed sussid ja väikepakendid
- Vahetanud ühekordsed tooted ja tarvikud ringmajanduse lahenduste vastu, nt uuesti täidetavad pesemisvahendite pudelid
- Kommunikeerime kliendile veesäästlikku käitumist hügieenitoimingutel ja oleme paigaldanud kraanidele vajadusel veesäästlikud lahendused
- Propageerime joogiveena kraanivett
- Propageerime toidu mitteraiskamist kutsudes külastajaid üles tõstma taldrikule just nii palju, kui jaksatakse ära süüa
Tahad oma tegevust kestlikumaks muuta? Tule Green Key töötuppa!
Allikas: Näljane Nelik
Viimati uuendatud
13.01.2025