Ligipääsetavus - kellele ja milleks?
Ligipääsetav erivajadustega inimestele = ligipääsetav kõigile
Ligipääsetavusest räägitakse aina rohkem, sest see puudutab märkimisväärset osa ühiskonnast – umbes 15% inimestest maailma rahvastikust on mõni puue. Neile lisanduvad eristuvate vajadustega inimesed nagu eakad, väikesed lapsed, ajutise liikumispiiranguga ja muud laadi terviseprobleemidega inimesed, kes võivad samuti vajada teistsuguseid või kohendatud lahendusi.
Ka turismisektor peab oma tegevustes ligipääsetavust silmas pidama. Mitte pelgalt põhjusel, et nõnda näevad ette siseriiklikud ja rahvusvahelised regulatsioonid, vaid ennekõike seetõttu, et eripäradega arvestamine on inimlik ja normaalne.
Erivajadustega inimesed reisivad aina meelsamini - varem polnud see neist sõltumata põhjustel sageli võimalik. Kuna reisimine on muutunud eriliste vajadustega inimeste seas üha populaarsemaks, on kasvanud ka nõudlus hea ligipääsetavusega objektide ja teenuste järele.
Erivajadustega inimestele teenuste pakkumise kasuks räägib asjaolu, et nad on:
- sageli korduvkülastajad
- jäävad sihtkohta kauemaks
- reisivad üldjuhul mitu korda aastas ning
- seda ka madalhooajal ja
- üldjuhul mitme kaaslase või suurema seltskonnaga ehk
- nende mõju sektorile on arvestatav
Ligipääsetavuse parandamisest saavad kasu paljud teisedki sihtgrupid (eakad, väikelastega pered, lapsed, ajutise traumaga inimesed), sest kui sihtkoht ja teenus on ligipääsetav erivajadustega külastajatele, on ta ligipääsetav kõigile.
Allikas: Johannes Arro
Ligipääsetavus tähendab kogu elanikkonna kaasatust ümbritsevasse elu- ja inforuumi, mis tähendab, et kõikidele inimestele, olenemata nende vanusest või tervislikust seisundist (sh erivajadusest), on tagatud võrdsed võimalused võtta ühiskonnaelust osa ning seda ilma täiendavate kohandusteta.
Rohkem infot ligipääsetavuse mõistmiseks vaata siit
Ligipääsetavuse tagamiseks ja külastajakogemuse parendamiseks on palju võimalusi ja arvukalt juhendmaterjale. Neid kasutades tuleb silmas pidada, et erivajadusi on mitmesuguseid (liikumisraskused, kuulmisraskused, nägemisvaegused, intellektipuuded ja psüühikahäired, allergiad, diabeet, pikaajalised kroonilised haigused jne), ent neil kõigil on üks ühine joon: need on individuaalsed.
Teisisõnu pole olemas üht keskmist erivajadust või viisi samalaadse erivajaduse rahuldamiseks – igale inimesele ja olukorrale tuleb läheneda individuaalselt. Seetõttu pole võimalik luua universaalset juhendmaterjali, mis kataks täiel määral kõik erivajadustega seotud soovitused. Juhendid on varieeruvad, sõltudes konkreetsest vajadusest, valdkonnast, tegevusest ja objektist.
Allikas: Mariann Liimal
Suhtlemine erivajadustega külastajaga
Sotsiaalministeeriumi video ligipääsetavast kommunikatsioonist annab ülevaate lahendustest, kuidas muutma infoedastus erivajadusega inimestele ligipääsetavaks - seda nii tekstide, piltide, heli, video kui ka kodulehe kontekstis.
Vaata videot
Allikas: Anete Toming
Siit leiab soovitusi, kuidas muuta ettevõtte info nii verbaalselt, füüsiliselt kui digitaalselt ligipääsetavaks, et ka erivajadustega külastajad saaks seda mugavalt ja arusaadavalt tarbida.
Lihtne keel (sh spikker) - mis on lihtne keel
ÜKP fondide võrdõiguslikkuse kompetentsikeskus
Informatsioon kõigi jaoks - juhend
Euroopa standardid informatsiooni lihtsalt loetavaks ja mõistetavaks muutmiseks
Soovitused suhtlemisel erivajadustega inimestega
Eesti Puuetega Inimeste Koda
Kättesaadava informatsiooni suunised
Kogumik ligipääsetava info kohta eri meediumide kaupa Euroopa Eriõppe ja Kaasava Hariduse Agentuur (2015)
Mis on veebi ligipääsetavus?
ÜKP fondide võrdõiguslikkuse kompetentsikeskus
Veebilehe ja mobiilirakenduse nõud
Veebilehe ja mobiilirakenduse ligipääsetavuse nõuded ning ligipääsetavust kirjeldava teabe avaldamise kord Ettevõtlus- ja infotehnoloogiaministri määrus
Veebide ligipääsetavus
Lühike juhend veebi ligipääsetavuse kohta Eesti Puuetega Inimeste Koda
Ligipääsetava veebi standardid (ENG)
W3C Web Accessibility Initiative (WAI)
Introduction to Web Accessibilityb (ENG)
W3C Web Accessibility Initiative (WAI)
Tööleht veebi kontrastsuse hindamiseks (ENG)
Institute for Disability Research, Policy, and Practice. Utah State University
Füüsilise keskkonna ligipääsetavuse tagamine
Meid ümbritsev füüsiline ruum on kõige selgemini tajutav keskkond, kuhu end ette kujutada suudame. Sotsiaalministeeriumi tellitud videos tuuakse välja soovitusi ja lahendusi, kuidas tagada erivajadustega külastajatele ligipääs füüsilisse keskkonda.
Allikas: Andri Peetso
Siit leiab soovitusi, kuidas muuta erinevad füüsilised keskkonnad erivajadustega külastajatele (sh puudeliikide lõikes) paremini ligipääsetavaks
Ruumide ligipääsetavus puude liikide kaupa
ÜKP fondide võrdõiguslikkuse kompetentsikeskus
Nõuded ehitistele ligipääsetavuse tagamiseks
Ettevõtlus- ja infotehnoloogiaminister (määrus)
Hoonete ligipääsetavuse kontroll-leht
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet
Ehitatud keskkonna ligipääsetavus vaegnägijatele
Eesti Pimedate Liit (2016)
Kõiki kaasava elukeskkonna loomine ja kujundamine
Eesti Arhitektide Liit, Eesti Disainikeskus, Eesti Kunstiakadeemia
Loodusradada ligipääsetavuse kontroll-leht
MTÜ Lääne-Eesti Turism (2021)
Ligipääsetavuse arendamine muusemi näitel (video)
Sotsiaalministeerium ja Paks Margareeta külasutuskeskus-muuseum
Teenuste ligipääsetavusnõuded - juhend
Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelvalve Amet
Ligipääsetava sündmuse korraldamine
Sotsiaalministeeriumi tellitud videos näeb, millised on ligipääsetava sündmusese korraldamise võimalused ja lahendused.
Vaata videot
Allikas: Priidu Saart
Siit leiab soovitusi, kuidas muuta sündmus erivajadustega külastajatele ligipääsetavaks
Kestliku sündmuse korraldamise soovitused
Visit Estonia (2024). Ligipääsetavust käsitletakse teises peatükis
Käsiraamat "Sündmus kõigile"
MTÜ Kakora (Sini Kaartinen ja Aura Linnapuomi) (2017)
Ligipääsetava sündmuse kontrollnimekiri
Juhend annab nõu, kuidas plaanida, korraldada ja viia läbi erinevaid sündmusi nii, et need oleks ligipääsetavad ka erivajadustega inimestele (kuulajatele ja esinejatele)
Inclusive and Accessible Events (ENG)
A Guide for Event Organisers. EventScotlan, VisitScotland, Albo (2016)
Ligipääsetava turismisihtkoha arendamine
Lisaks üksikteenustele, paikadele ja ettevõtetele, on oluline pöörata tähelepanu ka sihtkohtadele tervikult muutmaks külastajateekonda ka erinevate paikade vahel sujuvaks ja meeldivaks.
Ligipääsetava turismisihtkoha käsiraamat (ENG)
I. Ambrose, A. Garcia, K. Papamichail, C. Veitch (2017)
Ligipääsetavad paigad ja tegevused Eestis ja Lätis
Interaktiivne kaart võimaldab leida ligipääsetavaid matkaradu, tualette, kalastuskohti, parke jms Eestis, Lätis ja Edela-Soomes.
Tallinna ligipääsetavuse infosüsteem LIPS
Interaktiivne kaart näitab Tallinna linna ligipääsetavaid kohti ja asutusi erinevate puudeliikide ja vajaduste vaatest.
Näiteid ligipääsetavatest sihtkohtadest maailmas
Barcelona, Tokyo, Denver, Melbourne - neid ja mitmeid teisi sihtkohti ühendab kuulumine ligipääsetavamate sihtkohtade nimekirja. Sellelt lehelt saab lugeda põhjustest ja tutvuda lahendustega.
Best Accessible Cities in Europe for 2025
Veebileht toob välja soovitusi ratastooliga reisijale neile ligipääsetavate linnade osas tuues välja nii valikukriteeriumid kui ka soovitusi ligipääsetava majutuse osas.
Ligipääsetava (turismi)teenuse arendamine
Allikas: Visit Estonia
Siit leiab soovitusi ja näiteid teenuste, sh turismiteenuste, arendamiseks, et tagada nende ligipääsetavus erivajadustega külastajatele
Teenuste ligipääsetavuse suurendamise juhised
Soovitused ning näited kultuuri- ja turismivaldkonna teenuste ligipääsetavuse suurendamiseks nii füüsilise keskkonna arendamisel kui ka näiteks näituste, suhtluse ja toitlustuse korraldamiseks.
Guide for Guests with Cognitive Disabilities
A Planning Guide For Visitors With Autism Spectrum Disorder (ASD) And Other Cognitive Disabilities. Universal Orlando Resort (2011)
Näide: Niguliste muuseum
Niguliste muuseum erivajadustega külastajale - mida ja kuidas pakutakse
Teenuste ja toodete ligipääsetavuse seadusest
Mida uut toob 2025. a. juunis kehtima hakkav "Teenuste ja toodete ligipääsetavuse seadus". Seda selgitab Jakob Rosin (Ligipääsuke)
Lisaks on hea teada
Siit leiad üldisemad juhendid ja tööriistad, mis on abiks ligipääsetavusega seotud tegevuste kontrollimisel ja mõistmisel
Kui kõike korraga on liiga palju, siis alusta väikeste sammudega. Ligipääsetavuse parandamise peamine eeldus on tahe märgata ja mõista erivajadustega inimesi ning teha muudatustega algust.
Käesoleval veebilehel juhime tähelepanu ligipääsetavuse tagamise olulisusele, koondame teemakohast infot ja suuname huvilisi juhendmaterjalide, praktiliste soovituste ja organisatsioonideni. Aitame kaasa, et turismiettevõtted oleksid paremini ligipääsetavad, paraneksid külastuskogemused ja teekond muutuks sujuvamaks.
Täiendame veebilehte jooksvalt koostöös Eesti Puuetega Inimeste Kojaga, ÜKP fondide võrdõiguslikkuse kompetentsikeskuse, Ligipääsukese ja koos sinuga, hea turismiettevõtja või -sihtkoht.
Kui sul on häid näiteid ligipääsetavuse parendamisest turismis või märkasid ebakõla, sa tahad midagi küsida või teha ettepanekuid, siis võta ühendust tatjana.koor@eis.ee
Allikas: Visit Estonia
Info ja küsimused
Viimati uuendatud
13.01.2025