Külli KaringPildi autor: Interact

Meistriklassi võitnud idee ärgitab ärituristi avastama Eestit kestlikul viisil

Teenusedisaini meistriklassi seitsmenda lennu võitis Via Hansa & Borealis

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

Turismiettevõtete teenusedisaini meistriklassi seitsmenda lennu võitjaks valis žürii Via Hansa & Borealise ja nende The Ultimate Sustainability Challenge äriturismiteenuse idee.

Kuna meistriklassi seitsmes hooaeg oli äriturismi fookusega, õppis teenusedisaini kui strateegilise juhtimise tööriista kasutama kümme turismiettevõtet, kelle klientideks on - kas peamiselt või teiste seas - rahvusvahelised äri- ja konverentsigrupid. Iga ettevõte sai meistriklassis partneriks tipptasemel teenusedisaineri, kellega koostöös valmiski välisturgudele suunatud uus või oluliselt täiendatud äriturismiteenuse prototüüp. Samuti sõnastasid ettevõtted selge välisturgudele suunatud väärtuspakkumise.

11. juunil toimus Tallinnas restoranis Ocean 11 - kes oli ise ka üks meistriklassis osalejaid - programmi lõpuüritus, kus kõik kümmekond ettevõtet esitlesid žüriile oma äriturismiteenuse prototüüpe ja väärtuspakkumisi.

Žürii üksmeelsel otsusel võitis seekordse meistriklassi sajaprotsendiliselt sissetulevale turismile spetsialiseerunud turismifirma Via Hansa & Borealis, kelle puhul eristusid konkurentidest nii nende prototüübitud teenus kui ka tegevjuhi Külli Karingu särtsakas esitlus. 

Võiduideeks on lego-laadne ideeraamat, kust Via Hansa & Borealise partnerid leiavad-valivad reisiprogrammi sobivad „klotsid“ - vastavalt reisigrupi „kestlikkuse valulävele“. Oma idee piltlikustamiseks lõi Via Hansa & Borealise tiim kolm erinevat näidisprogrammi.  

Esiteks standardtase ehk klassikaline ärituristile sobiv programm, mis on kombinatsioon kestlikkuse algtasemele kohastest valikutest nagu Green Key märgisega hotellid, restoranid ja atraktsioonid. Sihtkohas sõitmise asemel palju kõndimist või liikumist ratta ja/või ühistranspordiga – näiteks Kadriorgu rattaga, Telliskivi linnakusse trammiga. Meelelahutuseks linnalähedane rabamatk ja mõni tore zero-waste kontseptsiooniga töötuba.

Meistriklassi võidukas tiim

Pildi autor: Interact

Edasijõudnute tase pakub juba rohkem jätkusuutlike tegevusi ja teenuseid. Kui standardtasemel tuleb äriturist lennujaamast hotelli bussiga, siis edasijõudnute tasemel teeb ta seda trammiga. Tiimiga võetakse Eestis olles ette maailmakoristuspäeva-laadseid aktsioone, mõni kestlikkusele pühendatud workshop, istutatakse puid ja kohtutakse Reet Ausiga ning kõik söögikorrad on nulljäätmetega. 

Kolmas tase paneb ärituristi juba täielikult mugavustsoonist välja tulema, aga mitte ainult – sel reisil on ka hariv aspekt. Liikumisvahendiks Eestis on selle programmi puhul kõnnimootor, trammid ja jalgrattad. Ei tilkagi fossiilset kütust! Külalised mõõdavad reaalajas kalkulaatoritega oma CO2-jalajälge ning mis eriti põnev – tiimid võistlevad omavahel ja võidab see, kelle Eesti-reisiga tekitatud jalajälg on väikseim. Mõõduvõtt kannabki nime The Ultimate Sustainability Challenge.

Via Hansa & Borealise tegevjuhi Külli Karingu (pildil) sõnutsi on Eestil ärituristidele pakkuda väga palju, aga meil tuleb kõvasti pingutada, et reisikorraldaja eelistaks tuntud suurtele turismimekadele just nimelt heitliku ja jaheda kliimaga Eestit. „Kestlikkus on meie kullaauk,“ leiab Karing. „Aga selle täit potentsiaali pole me veel ära kasutanud, sest mugavustest on ju raske loobuda. Kui aga kestlikkus pakendada kolmeks eri tasemeks ning lisada sellele veel võistlusaspekt, saame juurde uue argumendi, millega veenda näiteks Saksa reisikorraldajat otsustama Horvaatia või Barcelona asemel just nimelt Eesti kasuks.“

Võiduga kaasnenud 5000 eurot kavatseb Via Hansa & Borealis kasutada selleks, et timmida reisiprogrammid sügiseks lõplikult valmis, et saaks neid siis novembris Barcelonas rahvusvahelisel äriturismi messil IBTM World huvilistele välja pakkuda.

Külli Karing idee prototüüpi esitlemas

Pildi autor: Interact

Meistriklassi žürii liige, teenusedisainer ja jätkusuutlikkuse spetsialist Dan Mikkin märgib, et seekordne teenusedisaini meistriklass keskendus äriturismile. Valdkonnale, mis on ehk avaliku tähelepanu alt väljas, kuid samas turismiettevõtetele tõhus teenimisallikas. Võitja Via Hansa & Borealis tõusis tema sõnul selgelt esile ühe kandva ja eristuva ideega. „Nad suutsid tuvastada, et äriturismi jätkusuutlikkus on midagi, mida nende kliendid selgelt otsivad, ning pakkuda selge struktuuriga teenusepakette. Sustainability Challenge lahendus on küll veel ideefaasis ning vajab kõvasti liha luudele kasvatamist, kuid plaan on olemas, mängulust silmis ning loodetavasti jõuab see entusiasm ka reaalsete teenustena nii ürituskorraldajateni kui ka konverentsidel osalejateni,“ sedastab Mikkin.

Võitja kõrval toob ta välja ka Saarjärve puhkekeskuse, Vihula mõisa ja restorani Ocean 11, kes suutsid visuaalselt esitada, mida neil pakkuda on. „Kuidas sellest välismaailma jaoks eristuv pakkumine kokku panna, nõuab veel tööd,“ nendib Mikkin. 

Meistriklassi lõpuüritus restoranis Ocean 11

Pildi autor: Interact

Samuti žüriisse kuulunud Visit Estonia digitaliseerimise ja ärimudelite projektijuht Ave Pill (pildil esiplaanil) ütleb, et talle kui korraldajale oli seekordne teenusedisaini meistriklass uus väljakutse, sest äriturismi fookuse lisandumine tõi vajaduse vastata ärituristide kõrgematele nõudmistele. 

„Ettevõtetele endile on meistriklass ühtlasi ka meeskonnakoolitus, mis annab võimaluse, ent samas ka kohustuse ja vastutuse, oma teenused päriselt läbi mõelda ja selleks ka aega võtta. Tulemuseks on täiesti uus terviklik vaade. Osalejate sõnul on nende jaoks hindamatu väärtusega ka teenusedisainerist mentori kõrvalpilk. Ise pikalt süsteemis sees olles ei panda olulisi detaile tähele ja võetakse mitmeid asju enesestmõistetavalt. Seetõttu ongi hea, et mentor aitab protsessi käigus nõrkused välja tuua ning fokusseerida kommunikatsioonis uue hingamise just ettevõtte ja selle teenuse tugevustele,“ nendib Pill. 

Via Hansa Borealise meistriklassis valminud prototüüp The Ultimate Sustainability Challenge ehk lego-laadne ideeraamat on Pilli arvates aga just see teenus, mida välisturgudelt äri- ja konverentsituristide gruppe Eestisse saatvad reisikorraldajad on viimastel aastatel üha rohkem küsinud, ja nüüd on see pakkumine peagi olemas! „Tõsi on seegi, et turundades Eestit välisturgude äriklientide vahendajatele vajame praktilist ja sisukat veenmismaterjali ning kestlikud valikud ei ole enam „tüütud kohustused“, vaid enesestmõistetavad tegutsemisviisid,“ leiab Pill.

Via Hansa & Borealise, Saarjärve puhkekeskuse, Vihula mõisa ja restorani Ocean 11 kõrval osalesid meistriklassis hotellid Mövenpick ja Mercure Tallinn, Käbliku talu, Estravel, Konverentsimeistrid ja V Spa

Ave Pill

Pildi autor: Interact

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator