public.homepage.logo
Kalatoidu serveerimineAllikas: Renee Altrov

Toiduturismi ekspordivõimekuse arenguprogramm

Tõstame toiduturismi ettevõtete võimekust väliskülastajatele mõeldud turismitoodete arendamisel ja turundamisel

Eesmärk

Programmi eesmärk on toetada Eesti turismisektori toitlustusettevõtteid väliskülastajatele atraktiivsete teenuste arendamisel, edendades nii toitlustusettevõtete, aga ka Eesti kui sihtkoha rahvusvahelist konkurentsivõimet.  

Arenguprogramm aitab tõsta toitlustusettevõtete teadmisi ja oskusi arendamaks  ja turundamaks oma teenust nii, et see on magnetiks just väliskülastajatele. Programmis on tähelepanu all turismitrendid ja nende muutused üheskoos tarbijakäitumise muutustega, väliskülastaja vastuvõtu suutlikkuse suurendamine ning ligipääsetava ja rahvusvaheliselt turul silmapaistva toitlustuse korraldamine ja turundamine. 

Sihtrühm

Arenguprogramm on mõeldud Eesti turismisektori toitlustusettevõtetele, kelle põhitegevuseks pakkuda toitlustusteenust, sh väliskülastajatele, ning kellel on huvi suurendada veelgi väliskülastajate osakaalu ja nähtavust välisturgudel, samuti teha koostööd rahvusvaheliste edasimüüjatega. Seejuures on välisturgudena fookuses esmajärjekorras Rootsi, Norra, Soome ja Läti ning teisena Saksamaa ja Ühendkuningriik. 

Arenguprogrammi sihtrühmaks ei ole ettevõtted, kes pakuvad vaid cateringi-teenust (ei oma füüsilisi ruume, kus toitlustust külastajatele pakutakse) või tegelevad vaid tooraine tootmise või toidutehnoloogiaga.

Sisu ja tulemused

  • Programmi ootame kokku 15-16 toiduturismi ettevõtet. Igast ettevõttest osaleb kaks inimest, kellest vähemalt üks on juhtival positsioonil või otsustusõigusega turunduse ja/või tootearendusega seotud teemades. Vähemalt üks esindaja osaleb kogu programmis (sh võtab osa kõikidest seminaridest ja juhendamise kohtumistest), et tagada info liikumine ja eesmärkide saavutamine.
  • Programmis osalejal peab inglise keele oskus olema vähemalt keskmisel tasemel (B2).
  • Programm kestab kokku 4 kuud.
  • Programm koosneb virtuaalsest avaseminarist, neljast praktilisest kontaktseminarist ja individuaalsest koostööst juhendajaga.
  • Kõik seminarid on ühepäevased.
  • Seminaride vahelisel ajal toimub osalejate personaalne juhendamine 10-12 tunni ulatuses.
  • Igas seminaris esineb praktik, kes jagab enda kogemusi, õppetunde ja kasulikke soovitusi välisturgude ja nendele suunatud tegevuste kohta.
  • Programmi tulemusena valmib toiduturismi ettevõte ekspordivõimekuse kasvatamise plaan.
  • Programmis osalemise tasu ettevõtte kohta on 260 eurot. Osalustasu sisaldab kahe esindaja osalemist seminarides, toitlustust seminaripäevadel, töövahendeid ja eksperdi individuaalset juhendamist. Osalustasu ei kuulu programmi poolelijätmisel tagastamisele. 
Toidu serveerimine

Allikas: Ragne Värk

Ajakava

17. veebruaril kell 12-13.30 veebipõhine sissejuhatav seminar

1. koolituspäev: Turismitrendid ja turistide tarbimise muutused 
Koolitaja Anu-Mall Naarits 
20. veebruar kell 10–17 (LaSpa, Laulasmaal)

Koolituspäeval keskendutakse toiduturismis toimuvatele muutustele tarbijakäitumises, eriti fookusega välisturistide meelitamisel. Õpilased saavad ülevaate sellest, kuidas tarbijad on muutunud ning milline on kestlikkuse ja ligipääsetavuse roll nende otsustes, eriti kui see puudutab välismaalasi. Lisaks vaadeldakse, kuidas tehnoloogia mõjutab tarbijakäitumist toiduturismis, ning arutletakse tuleviku trendide üle ja nende mõjust välisturistide ligimeelitamisel. Koolituse käigus omandavad õpilased teadmisi, kuidas kohandada oma ettevõtteid muutuvatele tarbijaharjumustele ning kuidas kasutada tehnoloogia eeliseid turunduses, et meelitada rohkem välismaalasi toiduturismi sihtkohtadesse.

2.koolituspäev: Väliskülaliste vastuvõtu võimekuse suurendamine
Koolitaja Anu-Mall Naarits 
6.märts kell 10–17 (Anija Mõis)

Teise koolituspäeva fookus on välisturgude eripäradel ja tarbijakäitumisel toiduturismis. Osalejad saavad ülevaate sellest, kuidas erinevad välisriigid erinevad omavahel ning millised on tarbijate ootused ja käitumismustrid toiduturismi kontekstis. Lisaks õpitakse, kuidas luua toiduturismi väärtuspakkumisi, mis sobivad välisturgudele, ning kuidas luua ja optimeerida külastajateekondi, mis võiksid meelitada rohkem turiste. Koolituse lõpuks vaadeldakse ka strateegiaid, kuidas edukalt siseneda ja tegutseda välisturgudel. Koolituse käigus omandavad ettevõtted teadmised, kuidas kohandada oma ettevõtteid erinevate välisriikide vajadustele ning kuidas kasutada neid teadmisi, et suurendada oma ettevõtte atraktiivsust välisturisti jaoks.

Kukeseente puhastamine

Allikas: Ken Mürk

3.koolituspäev: Kommunikatsioon ja turundus välisturgudel
Koolitaja Artem Daniliants 
NB! Koolituspäev toimub inglise keeles
27.märts kell 10–17 (LaSpa, Laulasmaal)                      

Kolmanda koolituspäeva fookus on kommunikatsioonil ja turundusel. Rahvusvahelise eksperdi käe all vaadeldakse digitaalset nähtavust ja ligipääsetavust rahvusvahelistel turgudel ja õpitakse, kuidas kasutada tehnoloogia eeliseid, et olla avastatav ja ligipääsetav välisturistidele.

Koolituse käigus õpivad osalejad toiduturismi meediaga töötamise põhimõtteid ning õpivad kaardistama toiduturismi meedia turgu, et luua efektiivseid turunduskampaaniaid. Lisaks õpitakse hindama toiduturismi turundustegevuste tulemuslikkust kasutades andmepõhiseid meetodeid ja indikaatoreid, et tagada, et nende turundusstrateegiad on efektiivsed ja tulemuslikud. Koolituse lõpuks on osalejad valmis rakendama oma teadmisi praktiliselt, et meelitada rohkem välisturiste Eesti toiduturismi sihtkohtadesse.

4.koolituspäev: Riskide maandamine 
Koolitaja Anu-Mall Naarits
16.aprill kell 10–17 (Anija Mõis)

Viimasel koolituspäeval keskendutakse rahvusvahelise turismi riskidele ja nende allikatele. Toiduettevõtjad saavad teadmised, millised on peamised riskid, mis võivad mõjutada turismiettevõtteid rahvusvahelisel tasandil, ning kuidas need riskid tekivad. Samuti õpitakse riske hindama ja maandama, et vähendada nende mõju ettevõttele.

Koolituspäeva lõpuks on osalejad valmis rakendama oma teadmisi praktiliselt, et kaitsta oma ettevõtteid potentsiaalsete riskide eest ja suurendada nende konkurentsivõimet rahvusvahelisel toiduturismiturul.

Villa Ammende restoran

Allikas: Susann Kõomägi

Teenuses osalemise tingimused

  • Toiduturismi ettevõtte või selle vähemalt üks turismiteenus või -toode on esindatud ingliskeelsel visitestonia.com veebilehel.
  • Ettevõtte lepinguliste töötajate arv aastaringselt on minimaalselt 3 ning SA ja MTÜs minimaalselt 1.
  • Ettevõttel on välisturuvõimekus ehk olemas on teenuseid tutvustav ingliskeelne koduleht või sotsiaalmeedia leht ning vähemalt inglisekeelt valdav personal). Uute ettevõtete puhul arvestatakse tegijate varasemate saavutustega.
  • Ettevõtte vähese tähtsusega abi (VTA) jääk on vähemalt 5400 eurot. VTA jääki saab kontrollida Rahandusministeeriumi veebilehelt.
  • Ettevõtte majandusaasta aruanne ja maksudeklaratsioonide esitamise kohustus on nõuetekohaselt täidetud ning maksu- ja maksevõlg koos intressidega ei  ole suurem kui 100 eurot või see on ajatatud.
  • Ettevõtte äritegevus ei tohi olla seotud Venemaaga ega Valgevenega.
  • Ettevõtte suhtes ei ole algatatud likvideerimise-, sundlõpetamise või pankrotimenetlust ega tehtud pankrotiotsust.
  • Ettevõttel on Green Key või mõni muu sarnane kestlik märgis; või on ettevõte läbinud kestliku turismi sammuseadja ; või on ettevõtes kehtestatud kestlikkuse poliitika ja tegevused ning avalikustatud need ettevõtte kodulehel. 
  • Ettevõtte lisandväärtus on võrdne või suurem sektori keskmisest.  
  • Ei ole kohustuslik, kuid kasuks tuleb ettevõtte kuulumine The Michelin Guide, White Guide, Falstaff, 360°Eat Guide või muusse sarnasse toidugiidi. 

Programmi kandideerimise tähtaeg on 5. veebruar kell 23.45.  

Pärast kandideerimisperioodi teeb osalejate valiku Visit Estonia hindamiskomisjon. Seejärel teavitatakse kandidaate tulemustest. Ettevõtted, kes osalejate hulka kohe ei pääse, jäävad kuni avaseminarini ootelisti. 

Kaetud laud

Allikas: Renee Altrov

Lisainfo ja küsimused

Tatjana Koor

Tatjana Koor

Visit Estonia tootespetsialist

Visit Estonia partneriks toiduturismi ettevõtete ekspordivõimekuse arenguprogrammi elluviimisel on Visionest Institute OÜ.  

Teenust kaasrahastab Euroopa Liit. 

Logod

Allikas: EIS