Soome turu B2B workhsop HelsingisPildi autor: Toomas Dettenborn

Kuumad teemad B2B workshopil Helsingis - aiandus ja militaarajalugu

Muljeid Visit Estonia korraldatud Soome turu B2B workshopilt

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

10. novembril ehk mardipäeval toimus Helsingis juba traditsiooniks saanud Visit Estonia ning laevafirmade Tallink Silja, Eckerö Line ja Viking Line ühiselt korraldatud Soome B2B workshop. 

Workshopil osales 44 Eesti turismiettevõtet ja -sihtkohta (DMO) ning teist sama palju Soome reisikorraldajaid ja -ostjaid ning transpordiettevõtted. Nii Eesti kui Soome poolelt oli neid, kes samal workhopil mitmeid kordi käinud, kui neidki, kellele see oli esmakordne.

Tänavu oli B2B workshopi „koduks“ Helsingi südalinnas asuv Scandic Grand Central hotell. Päeva avasid oma tervitustega Eesti suursaadik Soomes Janne Jõesaar-Ruusalu ja Visit Estonia Soome turu juht Malle Kolnes. Järgmiseks juhatas päevajuht Karita Hartikainen sisse laevafirmade paneelarutelu Christina Rönnmani (Viking Line), Eija Alaneni (Tallink Silja) ja Katri Järvi (Eckerö Line) osalusel (fotol) ning kui kellaseierid näitasid keskpäeva, läks lahti workshopi olulisim osa – B2B kohtumised.

Kohtumised toimusid eelnevalt kokkulepitud ajakava järgi: 12 minutit vestlust ning iga tosina minuti järel kõlas helisignaal, mis andis märku kohtumise lõpetamisest ning uue silmast silma kohtumise algusest, milleks tuli liikuda järgmise laua taha. Kokku toimus päeva jooksul 488 Eesti-Soome B2B kohtumist.

„Pikka kohtumiste päeva mahtus üllatusena muusikaline hetk Eesti rahvusooperi Estonia solistidelt. Kadri ja Raiko Raalik, keda saatis klaveril Riina Pikani (fotol), tegid kolmekesi super ägeda ülesastumise,“ ütleb Malle. 

Visit Estonia Soome turu B2B workshop

Pildi autor: Toomas Dettenborn

Hiiumaa turismiklastri juhi Kristel Peikeli sõnutsi möödusid temal kõik kohtumised väga intensiivselt. „Kogu päeva jooksul ei olnud mul ühtegi sellist jutuajamist, kus vestluskaaslane poleks teadnud, miks ta just minuga kohtub või mis koht see Hiiumaa on,“ räägib Kristel. Soomlane tunneb Eestimaad hästi ja tahab teada, mida uut on meil pakkuda. „Pea igal kohtumisel päriti, et mis teil Hiiumaal uut on. Oli ka neid, kes on teinud reise Saaremaale või näiteks Haapsallu ning tahaks nüüd reisiprogrammi lisada juurde Hiiumaa,“ ütleb Kristel.

12-minutilised kohtumised möödusid kui silmapilk ning Kristel loodab, et neist on Hiiumaa turismiettevõtjatele kasu. „Mul endal on küll tunne, et päev läks igati asja ette,“ märgib Hiiumaa turismijuht. 

Seekordne Soome B2B workshop oli Kristelile juba kolmas kord. Ta leiab, et kõik kolm workshoppi on olnud pisut isesugused, ent huvi Hiiumaa vastu on kord-korralt aina kasvanud. Suurest Hiiumaa-huvist kõneleb juba ainuüksi seegi, et Kristeli kohtumiste kalender täitus ostjatega veel enne, kui ta ise süsteemi (Tavana platvorm) siseneda jõudis. „Minu asi oli vaid kohtumiste broneeringud ära kinnitada,“ muigab Kristel. 

Visit Estonia Soome turu B2B workshop

Pildi autor: Toomas Dettenborn

Ka Visit Saarema turunduse peaspetsialist Kristina Mägi (fotol vasakul) on käinud mitmel Soome B2B workshopil. Sel korral jõudis ta päeva jooksul suhelda 15 ettevõtte esindajaga, kellest ca kolmandik oli neid, kes juba teevad Saaremaale reise. 

Kristina sõnul võib Soome rühmareiside puhul märgata, et saarele jõuavad varasemaga võrreldes väiksemad grupid. 

Samuti on huvid muutunud spetsiifilisemaks. „Soomlased huvituvad väga palju aiandusest. Vähemalt Saaremaa puhul on see viimastel aastatel nii olnud ja seetõttu oskasin end workshopiks ette valmistada. Ma teadsin rääkida kõikidest lillelaatadest, mis meil on tulemas, samuti uutest iluaedadest Saare maakonnas,“ ütleb Kristina. 

Eelmiste aastatega võrreldes tajus ta seekord rohkem soomlaste hinnatundlikkust. Küsiti odavama majutuse järele, öeldi ka otse, et hinna tõttu ei soovita spaas ööbida ning taheti teada, kas Kuressaares leidub väiksemaid ilma spaata hotelle. „Fraas „kaugel ja kallis“ käis jutuajamistest mitu korda läbi,“ tõdeb Kristina. „Olen samasugust tendentsi täheldanud ka muudel Soome turu kontaktüritusel, näiteks messidel. Soomlased ütlevad, et ja-jaa, me teame, et Saaremaa on ilus koht, vanemad on seal käinud, sõbrad on käinud, aga Saaremaa on kaugel ning transport muudab saarele tuleku kalliks ja keeruliseks. Seekordsel workshopil kuulsin seda ikka mitu korda.“

Olgu öeldud, et kohe pärast Soome turu B2B workshoppi tuli uudis, et Finnair lendab tuleva aasta juunis ja juulis kolm korda nädalas Kuressaare ja Helsingi vahet.

Visit Estonia Soome turu B2B workshop

Pildi autor: Toomas Dettenborn

Kesk-Eesti turismiorganisatsiooni juht Külli Eller (fotol paremal) ütleb, et temagi jutuajamised olid väga asjalikud ning juttu jagunuks alati kauemaks, kui päevakava seda ette nägi. „Need „gongilöögid“ iga 12 minuti järel tulid ikka väga ootamatult – jutt oli alati alles pooleli. Seda ütlesid mitmed ostjadki, et äkki võiks vestluse 15 minuti peale viia, jõuaks rohkem infot vahetada. Aga muus osas on muljed igati positiivsed,“ sedastab Külli. 

Viljandi ja Kesk-Eesti esindajana koges ta workshopil, et kuigi soomlane tunneb üle mere naabrit paiguti nii hästi kui oma viit sõrme, siis Eestimaa keskkohas jagub tal veel küllaldaselt avastamisrõõmu. „Eks Eesti turismi sõnum kipub olema „suur ring ümber Eesti“, aga kui kuuldi, kui palju põnevat on pakkuda ka keset Eestit, lõid inimestel tõsimeeli silmad särama. Viljandi ja Kesk-Eesti puhul nähti väga suurt potentsiaali tuua tavapärastesse marsruutidesse varieeruvust. Mitte sõita niisama peatumata punktist A punkti B, vaid võtta aega vaadata ka keset Eestit ringi,“ lausub Külli. 

Tema esindatavas piirkonnas tõmbab soomlasi väga Türi lillelaat, mis on Soome grupireiside turul hästi sissetöötatud ja teadatuntud sündmus. Külli sõnul pakuvad paljud edasimüüjad juba aastaid Türi lillelaada tuure. „Nad olid rõõmsad kuuldes, et tegelikult saaks aiandusreise pakkuda edukalt kogu suve,“ räägib Külli. 

Visit Estonia Soome turu B2B workshop

Pildi autor: Toomas Dettenborn

Harju-, Rapla-, Läänemaa DMO Harjumaa arendus- ja kommunikatsioonijuht Anneliis Jool (fotol paremal) osales B2B workshopil teist korda ning teadis seega, mida üritustelt oodata. Anneliisi ütlust mööda aitas mullune hea kogemus maakonna turismiettevõtteid paremini informeerida, mis on selle B2B workshopi sisu ja eesmärk ning ettevõtted küsisid seekord juba ise, mis materjale Helsingisse kaasa anda. 

Anneliisi kohtumiste ajakava täitus kiirelt. „Kontaktide seas oli paar sellist inimest, kellega puutusin kokku ka eelmisel aastal. See, et nad nüüd soovisid uuesti kohtuda, näitab, et huvi Harjumaa vastu püsib ning sooviti teada, milliseid uusi põnevaid kohti maakonnas leidub,“ ütleb Anneliis. 

Mitmel korral tuli jutuks militaarajalugu. „Pidin kiirelt peas Harjumaal asuvad militaarobjektid ja sõjandusega seotud teemad kokku võtma, et küsijatele vastata, kusjuures inimesed, kes militaarajaloo kohta pärisid, olid ka ise kursis, mida Harju maakonnas leidub. Pooled kohad, mida külastamiseks soovitasin, olid neil juba läbi käidud. Nägin, et pean edaspidi olema valmis pakkuma vähetuntud kohti,“ tõdeb Anneliis. 

Nagu Kristina, tajus ka Anneliis, et soomlane on õige hinnatundlik: „Mõne sissepääsu puhul leiti, et piletihind ei ole külastust väärt ja öeldigi otse, et me ei taha seda hinda maksta. Samas ei olnud incentive-gruppe teenindavate reisikorraldajatega küsimus summades, vaid elamuses, mida saaks Tallinnast tulles päevareisina Harjumaal kogeda.“  

Visit Estonia Soome turu B2B workshop

Pildi autor: Toomas Dettenborn

Malle (fotol): „Visit Estonia tänab südamest kõiki workshopil osalenud ettevõtjaid ägeda ürituse ja loosiauhindade eest ning soovib edukat edasist koostööd Soome kontaktidega.“

Järgmise aasta Soome turu B2B workshop toimub samuti novembrikuus, tõenäoliselt 5. novembril, ning sinna on taas oodatud nii ettevõtted kui sihtkohad.

Visit Estonia Soome turu B2B workshop

Pildi autor: Toomas Dettenborn

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator