
Rohesihtkohtade edulugude esisajas on tänavu seitse erinäolist lugu Eestist
Green Destinations 2025
Rahvusvaheline kestlikku turismi arendav organisatsioon Green Destinations avalikustas tänavused TOP100 kestlike sihtkohtade edulugu. Eestist esitati konkursile seitse lugu, tihedas konkurentsis pälvisid koha TOP100 seas Hiiumaa, Järvamaa, Saaremaa, Lahemaa, Pärnumaa ning Rakvere ja Tartu lood. Lisaks pälvis mullu rohesihtkohtade võrgustikuga liitunud Tallinn keskkonnaaudiitoritelt kõrge kuldtaseme-väärilise hinnangu.
Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuse turismiosakonna sihtkohtade arendusjuhi Kristiina Jorsi sõnul aitab üleilmne võrgustik arendada keskkonnasõbralikku, kultuuriteadlikku ja sotsiaalselt vastutustundlikku turismikorraldust. „Eesti kuulumine Green Destinations võrgustikku näitab, et meie loodus, kultuur ja kogukonnad ei ole pelgalt külastamist väärt — need on maailmale eeskujuks. See on tõestus, et kestlikkus ja ilu võivad käia käsikäes, kui me väärtustame seda, mis on päriselt oluline,” märkis Jors.
Roheliste sihtkohtade edu- ehk õnnestunud kogemuslugude konkurssi korraldab Green Destinations aastast 2014. Konkursi kuues kategoorias konkureerivad väga eriilmelised lood, mis seotud näiteks kultuuri või kogukonnaga, ettevõtluse kui ka loodushoiu ja sihtkoha juhtimisega.
Lisaks edulugude esiletõstmisele, omistab rahvusvaheline roheliste sihtkohtade organisatsioon sihtkohtadele ka Green Destinations Awardi taseme. Rahvusvaheliste keskkonnaaudiitorite hinnang sihtkohale tervikuna on jaotatud viieks tasemeks, madalamalt loetledes pronks-, hõbe-, kuld- ja plaatinatase ning kõige kõrgemana sertifitseeritud rohesihtkoha tase.
2024. aastal rohesihtkohtade võrgustikuga liitunud Tallinna hindasid audiitorid kohe esimesel aastal kuldtaseme vääriliseks. Visit Tallinna turismiarenduse projektijuht Hele Lõhmus ütleb, et Tallinna jaoks on Green Destinationsi programm olnud kui sisuline tööriist, mis aitab ausalt ja süsteemselt hinnata linna seniseid samme ning kavandada uusi arengusuundi. „Gold Awardi saavutamine kinnitab, et meie senine töö on olnud rahvusvaheliste standardite alusel edukas, kuid samas annab see ka selged suunised, kuidas liikuda sisulistes teemades uuele tasemele. See annab kindlustunde nii kohalikele elanikele, ettevõtjatele kui ka külastajatele, et Tallinna turismi juhitakse läbimõeldult ja tulevikku vaatavalt,“ leiab Lõhmus.
Eesti teistest sihtkohtadest on Green Destinations Awardi plaatinatase Lahemaal ja Tartul; kuldne tase Saare- ja Hiiumaal ning hõbedane Järva- ja Pärnumaal ning Rakverel. 2025. aastal rohesihtkohtade programmiga liitunud Läänemaad hindavad audiitorid tuleval aastal.

Pildi autor: Visit Estonia
Tänavused Eesti edulood:
Hiiumaa rikkaliku kultuuripärandi üheks olulisemaks tunnuseks on saarerahva ainulaadsed rahvarõivad. 19. sajandil koosnes Hiiumaa neljast kihelkonnast ning igaühel neist oli oma eripärane rõivastiil. Ergutamaks ja soosimaks rahvarõivaste kandmist kuulutas Hiiumaa Arenduskeskus 2025. aasta rahvarõivaste aastaks. Algatus rõhutas, et rahvarõivad ei ole pelgalt muuseumieksponaadid või esinemisrõivad, vaid elav traditsioon, ning et need kaunid käsitööna valmivad kehakatted sobivad igapäevaseks kandmiseks.
Rahvarõivaste aasta puhul korraldasid hiidlased mitmeid teadlikkuse tõstmise kampaaniaid, üritusi ja töötube, et innustada nii kohalikke kui külalisi rahvarõivatraditsiooniga suhestuma. Avati rahvarõivanäitused ja ilmus raamat Hiiumaa rahvarõivastest, samuti loodi spetsiaalne rahvarõivakool, mis pälvis suurt huvi. Rahvarõivaid hakkasid erinevatel sündmustel kandma nii avaliku elu tegelased, omavalitsusjuhid kui ka bussijuhid, tuues esile nende praktilise ja kultuurilise väärtuse. Tulemused on olnud märkimisväärsed — rahvuslikke riiete kandmine üritustel on kasvanud ning kohalikku pärandit hinnatakse taas kõrgelt. Rahvarõivakool tegutseb aktiivselt edasi, pakkudes töötubasid ja meistrikursusi. Tänu nendele pingutustele on Hiiumaa edukalt elavdanud oma rahvarõivatraditsiooni ja loonud sügavama sideme oma kultuuripärandiga.

Pildi autor: Saarte DMO
Järvamaa edulugu räägib Arvamusfestivalist, mis toob igal aastal augustis Paidesse üle 10 000 osaleja, kes võtavad osa enam kui 150 arutelust. Kohaliku kogukonna eestvedamisel ja suuresti vabatahtlike tiimi toel toimuv Arvamusfestival on olnud aastaid teerajajaks kestlike lahenduste osas, näiteks alustati ühena esimestest suursündmustest jäätmete sorteerimise ja toidunõude pandisüsteemi juurutamisega.
2024. aastal katsetas festival nõudluspõhist transpordilahendust, mis aitas osalejatel suurematest transpordisõlmedest Paide festivalialale jõuda sümboolse hinnaga. Vaid ühe euro eest lahendas Arvamusfestivalile omaselt A-liiniks nimetatud bussiühendus nn viimase miili probleemi, parandades ligipääsetavust ja muutes festivali keskkonnasõbralikumaks. Algatus sündis koostöös Regionaal- ja Põllumajandusministeeriumi, piletiplatvormiga Fienta ning mitme erineva transpordiettevõttega. Arvamusfestivalile kohaselt oli A-liin rohkem kui lihtsalt logistiline lahendus — see oli demokraatlik eksperiment, praktiline katse luua kaasav ja jätkusuutlik transpordisüsteem.
Algatus peegeldas Arvamusfestivali väärtusi, tõestades end taas kord sündmusena, kus utoopilisena näivaid ideid julgelt päriselus testitakse ja kus kestlikkuse põhimõtteid rakendatakse loomuliku osana festivali korraldusest.

Pildi autor: Visit Järva/Kesk-Eesti DMO
Lahemaa edulugu räägib sellest, kuidas mahajäetud mereäärsed militaaralad muudeti kestliku turismi sihtkohaks. See muutus ei säilita üksnes keerulist minevikku, vaid rikastab ka olevikku, pakkudes külastajatele sügavamat arusaamist piirkonna vastupidavusest ja mitmekesisusest.
Endiste suletud militaartsoonide ümbersünni tarvis loodud strateegia keskseks elemendiks sai Hara allveelaevabaas, mida arendasid eraettevõtted koostöös rahvuspargi ja pärandiasutustega. Koristati prügi, stabiliseeriti hooned, rajati jalutusteed ja paigaldati viidad ning käivitati giidiga ekskursioonid. Samas muutus Suurpea sõjaväelaager noorte loodud kunstinstallatsioonide ja ajutiste sündmuste platvormiks.
Kohalikud elanikud kaasati lugude jutustajate ja giididena ning järgiti rangelt looduskaitse nõudeid. Lähenemine ühendas pärandi tõlgendamise, kohandatud taaskasutuse ja madala mõjuga turismi infrastruktuuri, muutes negatiivse ruumi positiivseks, harivaks ja kultuuriliseks kogemuseks.

Pildi autor: Visit Lahemaa
Muutumisest jutustab ka Rakvere edulugu. See keerleb ümber kohaliku spordikeskuse ning lugu ise sai alguse lihtsast, kuid olulisest probleemist: paljudel peredel puudus võimalus soetada sobivaid spordiriideid või -varustust. Keskus vastas sellele, luues kasutatud uiskude, suuskade ja riiete laenutussüsteemi – koolidele tasuta ja teistele sümboolse tasu eest.
Sellest algatusest kasvas välja laiem liikumine. Avalikud annetuskampaaniad soodustasid jagamist, samal ajal kui loov taaskasutus – näiteks iga-aastase jõulupuu ehitamine vanadest sporditarvetest – tõstis keskkonnateadlikkust rõõmsal ja sümboolsel moel. Puud, mis on valmistatud vanadest karikatest, tennisepallidest või spordijalatsitest, on kujunenud armastatud traditsiooniks. Keskus edendab ka rohelisi igapäevapraktikaid: jäätmete sorteerimist, siseruumides aiandust ja energiatõhusat ruumikasutust.
Emotsionaalne lugude jutustamine läbi fotograafia ja sotsiaalmeedia tugevdab identiteeditunnet ja kaasatust. Rakvere spordikeskus ei ole enam pelgalt koht füüsiliseks tegevuseks, vaid eeskujuks kogukonnast lähtuvast vastupidavusest, hoolivusest ja loovast kestlikkusest.

Pildi autor: Grete Veedla
Pärnu edulugu kannab hellitavat nime Ferrum Romanticus (tõlkes Romantiline Raud). Algatuse eesmärk oli meelitada pikkadel, külmadel ja pimedatel aegadel mererannikule külastajaid ja tõsta kohalike elanike aktiivsust ning muuta piirkond (Tõstamaa) valgusinstallatsioonide abil atraktiivsemaks ja elavamaks.
Kontseptsioon sündis 2022. aastal kohalike ettevõtjate ja sõprade, kohalike talunike, kalurite ja ehitajate ringis. Olles osa Romantilisest Rannateest, soovisid nad väljendada romantikat oma vaatenurgast ning tuua piirkonda valgust ja helgust. Nii tärkas idee paigutada oma suured töömasinad – mis talvel tavaliselt seisavad jõude – maapiirkonna teede äärde ja kaunistada need tuledega, et avalikkus saaks neid nautida. Valgusinstallatsioonid, mis loodi olemasolevaid ressursse kasutades ja kohaliku kogukonna kaasabil, elavdasid piirkonda pimedal ja külmal hooajal.
2024. aastal laienes idee suuremale alale ning kaasati ka naabruskonna kogukonnad ja ettevõtted. Tänu kohalikele rauasõpradest masinahuvilistele sai algatus teoks. Installatsioone eksponeeriti 2024. aasta detsembrist kuni 2025. aasta veebruarini.

Pildi autor: Alo Tomson
Saare maakonna eduloo peakangelane on ettevõtja ja kaubamärgi „Saaremaa Mahemunad“ asutaja Tanel Tang, kes, loobus Tallinna kiirest elutempost, et rajada Salmele mahekanala 1500 vabapidamisel kanaga. Tema eesmärk oli toota kõrgekvaliteedilisi, sertifitseeritud mahemune ausal ja läbipaistval viisil.
Paraku tuli tal kohe alguses silmitsi seista tõsiste väljakutsetega — 2020. aastal oli Saaremaa esimene piirkond Eestis, mis läks COVID-i tõttu lukku. Sellest hoolimata jätkas Tanel oma tööd ja jagas oma teekonda avatult sotsiaalmeedias. Tema jälgijaskond kasvas kiiresti. 2022. aastal, kui ettevõte oli pankroti äärel ja pangad keeldusid edasisest toetusest, käivitas Tanel uuendusliku kampaania „digikanade“ põhjal, kasutades NFC-tehnoloogiat. Ta kogus kogukonna toel 63 000 eurot, mis päästis farmi ja võimaldas avada Salmel kohviku Salme Saia — Eesti kõige läänepoolsemas külas, kus elab vaid 400 inimest. Pealinn Tallinn asub peaaegu 300 kilomeetrit ja ühe praamisõidu kaugusel. Avamispäeval ulatus järjekord uksest välja — ja ulatub siiani.
See lugu näitab, kuidas kogukond, aus turundus ja kestlik ettevõtlus võivad koos luua tugeva ja tähendusliku ettevõtte.

Pildi autor: Tanel Tang
Tartu edulugu viib meid tagasi hansaaega, mil mööda Emajõge sõitsid iseloomulikud lamedapõhjalised puidust kaubalodjad, ning sealt edasi juba 2000ndate algusse, mil rühm entusiastlikke inimesi alustas Emajõgi–Peipsi lodjakultuuri taaselustamist. Tuginedes katkendlikele joonistele ja muuseumimudelitele ehitati käsitsi esimene uus lodi, nimega Jõmmu.
Algatus sai alguse julgetelt noortelt tudengitelt, kelle püüdlusi toetasid Tartu julged juhid ja poliitikud, eraldades linna eelarvest vahendeid selle noorte juhitud projekti toetuseks. 2006 valminud Jõmmu ehitati käsitsi, mis viis Lodjakoja loomiseni — paika, kus kohtuvad pärandlaevaehitus, looduselamused ja kogukonnaüritused. Tulu suunatakse tagasi ajalooliste Eesti siseveesõidukite ehitamisse, taastamisse ja tutvustamisse ning traditsiooni jätkamisse.
Kahemastiline Suur Sume valmis 2024 ja laiendas oluliselt teenuse mahtu/programmi võimekust. See lugu näitab, et isegi kui pärand näib kadununa, saab seda taaselustada pühendunud kogukonna kire ja sihikindluse abil.

Pildi autor: Silver Gutmann
Viimati uuendatud
30.09.2025