Raido RandmaaPildi autor: Raido Randmaa

Tiit-Reiside juht: Digitaliseerimise teekaart annab oluliselt laiema vaate kui ma eeldasin

Intervjuu osaühingu Tiit-Reisid juhi Raido Randmaaga

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

Hiiumaal tegutseva turismiettevõtte Tiit-Reisid juht Raido Randmaa otsustas pärast edukat karjääri taristuehituses – esmalt avalikus sektoris Maanteeametis ning seejärel Eesti ühes suuremas tee-ehitusfirmas Verston – teha otsustava kannapöörde: minna tagasi kodusaarele ning võtta isalt üle pereäri.

Mullust sammu teha ehitusvaldkonna ja mandrieluga lõpparve ning jätkata isa elutööd ei ole Randmaa kahetsenud. Hoopis vastupidi - saareelu ja turismindus on põnevad ja väga teistmoodi, aga panevad ka kõvasti proovile. 

Tiit-Reisid on teenindanud reisihuvilisi juba alates 1991. aastast. Kui siseturistidele pakutakse kultuuri- ja laadareise, loodusretki, bussireise Balti- ja Põhjamaades, lennureise Euroopas ning mõningaid eksootilisemaid sihtkohti, siis kodusaarel Hiiumaal keskendub ettevõte mereturismile, pakkudes hülgevaatluse reise, laidude külastusi ning erinevate veesõidukite renti. Ja neid teenuseid osutatakse ka välisturistidele. Lisaks peamistele reisiteenustele pakub ettevõte ka reisikindlustust, busside tellimise võimalust, kinkekaarte ning renditeenuseid, sealhulgas supilaudade, vesijalgrataste ja paatide renti. 

Aga meie vestluse ajendiks pole pereäri ülevõtmine ega ka mitte Hiiumaa turismi eripärad, vaid hoopis Visit Estonia digimentorluse teenus, milles ka Tiit-Reisid hiljaaegu osales. 

Raido, te ütlesite digimentorlusse tulles, et kui liituste mullu oma isa ettevõttega OÜ Tiit-Reisid, olles ise seni toimetanud hoopis teises valdkonnas taristuehituses, siis üllatas teid turismiettevõtete digitaliseerituse tase. Pidasite seejuures silmas mitte ainult oma pereettevõtet, vaid ka teisi sarnaseid ettevõtteid. Ja see polnud tore üllatus. Mis teid turismiettevõtete digitaliseerituse juures jahmatas?

Jahmatas see, et kasutasime siiani oma reiside haldamiseks väga vana programmi, millel pole liidestusi raamatupidamise ega kodulehega. See tähendab andmete sisestamisel väga suurt käsitööd ehk ajakulu ning suurt võimalust teha vigu andmete sisestusel. Samuti ei kata olemasolev programm ära meie kõiki vajadusi, milleks kasutame kõrvale veel mitmeid Exceleid ja Wordi dokumente. Kõik see kokku vajas korrastamist. 

Hakates uurima, kuidas teised sarnase suurusega turismiettevõtted toimetavad, tuli välja, et nad on meiega samas situatsioonis. Suurtel ettevõtetel on arendatud enda programmid, mida välja ei anta ja selgus, et väiksematele ettevõtetele kaasaegset lahendust, mis suunatud just turismibüroodele polegi.

Raido Randmaa

Pildi autor: Raido Randmaa

Pildi autor: Rivo Veber

Samas teil ju asjad toimisid. Tiit-Reisidelgi oli ju WordPress platvormil koduleht ning sealjuures veel e-pood WooCommerce näol ning reiside haldamine programmis Sfinks. On selge, et ükski tarkvara pole igavene, aga kui olemasolev „ajab asja ära“, miks siis panustada ettevõtja aega ja raha uuendustesse? Miks teie leidsite, et olemasolevast digitaliseerituse tasemest enam ei piisa ning on vaja muutust?

Üheks suurimaks mureks oli see, et olemasolev süsteem lakkab ehk ühel hetkel töötamast ning siis on tuled kustus ja oleme kogu oma infost ilma. See on meile ülisuur risk! Teiseks on ilma sügavama analüüsitagi näha, et tänapäevane andmete automaatne liigutamine, organiseerimine ja väärtustamine toob sulle tööajas olulise võidu. Seda numbritesse pannes selgub, et digitaliseerimine hoiab kokku aega ehk reaalset raha ning seda aega saame rakendada palju olulisemas kohas – mõeldes välja uus reisitooteid, mida meie kliendid meilt osta soovivad.

Digimentorlusse tulles oli teie eesmärk kaardistada ära nii kogu Tiit-Reiside klienditeekond kui ka ettevõtte protsessid, samuti ettevõttele vajalikud andmed. Kas eesmärk sai täidetud?

Eesmärk sai kaardistuse näol täidetud ja nüüd on meil mahukas teekaart ees järgmisteks tegevusteks koos prioriteetsuse hinnanguga. Nüüd saab neid samm-sammult ellu viima hakata ehk suur ja põhjalik töö on veel ees.

Kas lisaks enda seatud sihtidele õnnestus koos mentoriga teha ära ka midagi sellist, mille peale ise poleks tulnudki?

Teekart tervikuna annab oluliselt laiema vaate kui ma eeldasin. Meil on kirjas 42 task'i,  mille suunas liikuda, et ettevõtet digitaalsemaks ja kaasaegsemaks pöörata. See on hunnik tegevusi.

Olen tutvunud Tiit-Reiside digiteekaardiga. See on tõepoolest üsna mahukas ja üksikasjalik dokument, aga samas lihtsa ladusa ülesehituse ja sisuga, et on loetav ja mõistetav digivõhikulegi. Kuidas te ise tulemust hindate: kas teekaardist on tegelikult ka abi ning sinna kirjapandut jõuab ja saab ettevõtja praktikas rakendada või on see pigem tore mälestus mentorteenusest, millel turismiettevõtja igapäevaeluga suurt pistmist pole?

See on ikka reaalne teekaart ehk tööplaan, mida ellu viia! Oleme juba esimesi samme teinud ja plaan on aasta lõpuks võtta uus reiside haldussüsteem täielikult kasutusele. Sinna kõrvale on soov veel lisaks muid lihtsamaid task'e ära lahendada ning kokkuvõttes jätkub siin tegevusi järgmiseks kolmeks aastaks. Mul on väga hea meel, et just Digiwise ja Olga Luštšik meile mentoriks sattusid, sest temaga oli koostöö ladus, operatiivne ning ta oskab digiteemasid „maakeeles“ selgitada ja kirja panna.

Lõpetuseks ei saa jätta küsimata. Lugesin Hiiu Lehest, et vanemad olla teile öelnud, et ärgu te mingit turismi küll õppima minge. „Õpi endale üks korralik amet selgeks,“ kõlas nende soovitus ja teist saigi hoopis teedeehitaja. Kas nüüd, kus olete elu ja töö mandril ning taristuehituse vahetanud Hiiumaa ja turismiettevõtluse vastu tunnete, et teete õiges kohas õiget asja?

Mul on selles valdkonnas veel oi kui palju õppida, aga tunne on õige! Tänased toimetamised panevad silma särama ja valdkond pakub piisavalt väljakutseid.

Astutud samm on mulle loogiline käik, sest kuskil kuklas on see mõte ennast hoidnud juba lapsest saadik.

Raido Randmaa

Pildi autor: Raido Randmaa

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator