
Kolm aastat veebitööriista ReviewPro kasutust on muutnud Eesti turismiarenduse andmepõhisemaks
ReviewPro võeti Eestis üleriiklikult kasutusele, kui loodi sihtkoha arendamise organisatsioonid
Turismiettevõtete veebitööriista ReviewPro Reputation arendav tehnoloogiaettevõte Shiji avaldas kokkuvõtte kolmeaastasest perioodist, mil Eestis on selle platvormi kaudu külastajate tagasisidet kogutud ja analüüsitud.
ReviewPro kogub ja koondab turistide tagasisidet 175 veebikanalist nagu Google, Booking.com, TripAdvisor, Facebook, Expedia jne. Kogutud ja automaatselt analüüsitud andmed aitavad ettevõtetel ja sihtkohtadel mõista paremini oma külastajaid, nende ootusi, rahulolu kui ka neid aspekte mõjutavaid tegureid. Saadud teave võimaldab teha andmepõhiseid ja põhjendatud arendustegevuste otsuseid pakkumaks külastajale kvaliteetseid teenuseid, paremat teenindust ja positiivselt meeldejäävat kogemust.
ReviewPro on mõeldud eelkõige ettevõtetele, kuid seda on võimalik teatud osas rakendada ka sihtkohtade tasandil, mida Visit Estonia otsustaski proovida muutmaks külastajate tagasiside kogumist süsteemsemaks, laiaulatuslikumaks ja ressursisäästlikumaks.
Praegu kogub ja koondab ReviewPro Visit Estonia kontol arvustusi 254 majutusasutuse, 357 restorani, 76 muuseumi ja 35 atraktsiooni kohta. Konkreetsed ettevõtted lisati ReviewPro keskkonda sihtkohtade arendusorganisatsioonide ehk DMOde ettepanekul lähtuvalt nii platvormi tehnilistest kriteeriumitest kui ka sihtkohtade vajadusest ja huvist.
Visit Estonia tiimi ReviewPro peakasutaja ja tootejuhi Tatjana Koori sõnul katsetati ReviewPro platvormi siin-seal juba mõni aasta varemgi, ent laiemalt ja süsteemselt läks see käiku 2022. aastal, kui moodustati seitse piirkondlikku DMOd. „ReviewPro laiemat kasutuselevõtu ajendas soov saada ajakohast ja terviklikku külastajate tagasisidet ning aidata nii meil kui DMOdel paremini mõista turismisektori tugevusi ja kitsaskohti ning seda nii riiklikul kui regionaalsel tasandil. Külastajate tagasiside abil saame tuvastada tähelepanu vajavaid valdkondi, jälgida muutusi ajas ning teha nii sihtkohtade kui turismiettevõtete arendamisel reaalajaandmetel põhinevaid otsuseid, sh näiteks turismisektori koolitusprogrammide kavandamisel“ räägib Tatjana.
Hiljuti avaldatud kokkuvõttes toob ReviewPro platvormi arendav Shiji välja, et Eesti on üks esimesi riike, kes on võtnud ReviewPro kogutud ja analüüsitud külastajate tagasiside põhjal koostatava indeksi – ametliku nimega Global Review Index™ (GRI) – riiklikus turismistrateegias kasutusele kui ühe võtmenäitaja (KPI). Tegelikult on strateegia vaatest mõõdikuks külastajate rahulolu, kuid just seda võimaldabki GRI saada.
Maakeeli võib kõnealust indeksit nimetada ka rahuloluindeksiks või rahulolunäitajaks, seejuures ei ole GRI lihtsalt aritmeetiline keskmine näitaja. „GRI algoritm annab suurema kaalu kõige värskematele arvustustele, tagades, et indeks peegeldab eelkõige külaliste praegust tagasisidet,“ selgitab Tatjana.
Kui riiklik turismistrateegia 2022-2025 seab iga-aastaseks rahulolu kasvuks 0,1 punkti, siis viimaste aastate tulemused näitavad, et Eesti on oma GRI näitaja tõstnud 89,3 punktilt (2022) 89,8 (2024) punktile ehk strateegias seatud eesmärk on juba praeguseks ületatud.

Pildi autor: Renee Altrov
Nagu öeldud, võimaldavad andmed mõista praegust olukorda ning kavandada neist lähtuvalt vajalikke arendustegevusi. „Näiteks märkasime atraktsioonide ja muuseumitele jäetava tagasiside puhul negatiivsete hinnangute ja kommentaaride arvu suurenemist (2023. aasta GRI langus võrreldes 2022. aastaga muuseumite puhul -0,4 ja atraktsioonide puhul -0.9). Saadud tagasiside põhjal otsustaime korraldada atraktsioonidele ja muuseumitele eraldi arenguprogramme, mille fookuseks oli nii külastajate tundmaõppimine, tootearendus kui kommunikatsioonitegevused. Täna näeme, et 2024. aasta GRI näitaja paranes muuseumite puhul 0,4 ja atraktsioonide puhul 0,2 punkti võrra, milles oli oma roll ka eelmainitud programmidel,“ räägib Tatjana.
Samuti paranes sihtkohtade informeeritus. Näiteks jõudsid DMO-deni külastajate arvutused ka kanalitest, millest varem midagi ei teatud või ei osatud sealt infot vaadata ja selliste avalikus linnaruumis või looduses asuvate objektide kohta, mille kohta varem muul viisil tagasisidet ei kogutud. Nagu näiteks Tallinna vanalinn või Raekoja plats.
Lisaks GRI näitajale võimaldab ReviewPro näha, millised tegurid on saanud enam positiivset ja millised negatiivset tagasisidet, millistes keskkondades tagasisidet jäetakse, millise profiiliga inimesed tagasisidet on jätnud, jäetud tagasiside sisu, kommentaaride arvu ning online arvustustele vastamise osakaalu ja viimaste näitajate muutust ajas ning seda üksikettevõtete aga ka tegevusrühmade ja sihtkohtade lõikes.

Pildi autor: Ramus Jurkatam
Tatjana: „Online tagasisidele vastamise määr on ReviewPro keskkonna näitajate alusel tõusnud 2,1%. Seejuures paranes majutusettevõtete tagasisidele vastamise määr isegi 2,6%, jõudes 2024. aasta lõpuks 37,9%ni ning muuseumite puhul 5,5% tõustes 16%ni. Paraku toitlustuse ja atraktsioonide puhul arvustustele vastamine nii heal tasemel ei ole ning on pigem isegi langustrendis - toitlustuse puhul 9,6% (langus -2,1) ning atraktsioonide puhul 10,3% (langus -4,5%).“ Sellest tulenevalt pöörame edaspidi koostöös DMOdega enam tähelepanu atraktsioonide ja toitlustasutuste teadlikkuse kasvatamisele seoses tagasisidele vastamise olulisusega, kuna ka see võib mõjutada ettevõtete, aga ka sihtkoha mainet ja valikut.
Lisaks on eesmärk suurendada semantilise ehk külastajate sõnalise tagasiside analüüsi rakendamist regionaalsete DMOde tasandil, mis seni on olnud kohati pigem tagasihoidlik. See võimaldab saada üksikasjalikuma ülevaate sihtkoha külastajate rahulolu hinnangute tagamaadest ja seeläbi paremini mõista olukorda, mõjutegureid ning teha teadlikke valikuid piirkonna turismiettevõtete arendus- ja toetustegevuste kavandamisel.
Peamised tulemused (2022–2024):
- Riiklik GRI kasv: 89,3 → 89,8 (+0,5 punkti, ületades aastase +0,1% eesmärgi)
- Majutus: +2,6% (35,3% → 37,9%)
- Toitlustus: +6,1% (11,7% → 17,8%)

Pildi autor: Silver Gutmann

Viimati uuendatud
25.08.2025