
Loodusturismi ettevõtjad hindavad arenguprogrammi praktilist väärtust
Programmis osales 16 loodusturismi teenuseid pakkuvat organisatsiooni
Sel kevadel toimunud loodusturismi ettevõtete ekspordivõimekuse arenguprogramm tõi neljaks kuuks „koolipinki“ 16 eripalgelist loodusturismi teenuseid pakkuvat organisatsiooni.
Programmis osalevad ettevõtted lõid valitud sihtturule ja segmendile väärtuspakkumise, arendasid turundusstrateegiat, tutvusid digiturunduse trendide ja -platvormidega ning koostasid ekspordiplaane.
Tagasivaate lõppenud arengumaratonile teevad loodusturismi ettevõtja Ott Väli ja Tihuse Hobuturismitalu administraator-perenaine Maarja-Liisa Pilli.
Ott korraldab oma ettevõttega Veteväli mitmel pool Eestis matkasid, veematkasid, õpperetki, koolitusi ning rendib ka süstasid ja kanuusid. Muhu saarel 200 eesti tõugu hobusega Tihuse Hobuturismitalu pakub lisaks toitlustusele ja majutusele erinevaid ratsa-, ree- ja kalessimatku ning õppekäike muinaskultuuri õpperajal.
Millist praktilist kasu programmist enda ettevõtte jaoks saite?
Ott: Meie jaoks oli programmis sisuliselt kõik praktiline ja kasulik - seda alates ettevõtte veebilehe ja sotsiaalmeedia nähtavamaks muutmisest kuni valdkonnas tegutsejatega tutvumiseni.
Maarja-Liisa: Meile andis loodusturismi arenguprogramm väga vajaliku võimaluse võtta Tihuse Hobuturismitalus aeg maha, vaadata otsa oma senistele tegevustele ja analüüsida strateegiliselt, kuhu soovime liikuda. Saime tuge oma ekspordiplaani süsteemseks koostamiseks ning konkreetsetele sihtturgudele – Soome ja Suurbritannia – sobivate sammude planeerimiseks. Praktiliseks väärtuseks oli ka turundus- ja müügialane nõustamine ning võimalus oma ideid kogenud ekspertidega testida. Kõige olulisem oli aga tugeva fookuse kujundamine: milliseid teenuseid me välisturule pakume, kellele täpselt ja mis eristab meid teistest.
Mis on need konkreetsed sammud, muudatused või täiendused, mida uutest teadmistest lähtuvalt plaanite teha või olete juba teinud?
Ott: Osa õpitust sai juba programmi ajal jooksvalt ära teha. Peamiselt puudutas see veebilehe parendamist. Nüüd tuleb keskenduda Saksa turiste vahendavate turismifirmadega kontaktide loomisele.
Maarja-Liisa: Oleme juba teinud mitmeid samme – alustasime ratsamatkade tutvustustekstide ja turundusmaterjalide uuendamisest sihtturgude vajadusi ja ootusi arvestades. Soome püsiklientide jaoks töötame välja uusi hooaja põhiseid matkapakette ja lojaalsussoodustusi. Suurbritannia turul oleme alustanud koostööd kohaliku ratsaturismi ettevõttega Saddle Travel, kelle kaudu pakume 2025. aastast alates inglise ratsa turistidele pikemaid, mitmepäevaseid matka kogemusi Muhu looduses. Täiendame järkjärgult oma veebilehte, et see toetaks paremini välisturult tulevate klientide otsingu käitumist ja broneerimise otsust.

Pildi autor: Veteväli/Süstamatk Vormsi saarele
Mida programmi käigus oma tänaste ja tulevaste välismaalastest klientide kohta teada saite või õppisite? Kas oli ka midagi üllatavat?
Ott: Kuna meie valisime oma sihtturuks Saksamaa, siis hea oli tõdeda, et programmis osalejatel juba oli palju teadmisi Saksa turistide kohta. Ühtteist uut saime juurde, aga otseselt midagi päris rabavat ei olnud.
Maarja-Liisa: Meie jaoks oli üks suuremaid õppetunde arusaamine, kui erinevad on ootused ja harjumused erinevatel turgudel. Näiteks Suurbritannia ratsaturistid eeldavad väga selget ja detailset infot matkade kestuse, raskusastme ja teenuste sisu kohta – nende jaoks on olulised ka lood, ajalugu ja autentsus. Samal ajal väärtustavad Soome kliendid just personaalsust, lihtsust ja looduslähedust, kuna paljud neist on juba meiega varasemast tuttavad. Üllatavalt palju mõjutas sihtturgude ootuste mõistmist ka see, kuidas kliendid broneeringuid teevad ja millal – see aitab meil nüüd paremini ajastada oma kampaaniaid ja koostöid.
Meie jaoks oli kasulik õppida, et just selline autentne ja looduslähedane kogemus – ratsamatkad, mis viivad külalised läbi Muhu saare metsade, põldude ja ranna aladel paiknevate ajalooliste külade – kõnetab välisturiste kõige enam. Tihusel pakume ehedust ja rahu, mida tänapäeva teadlik reisisell järjest enam otsib.
Lisaks Vetevälile ja Tihuse Hobuturismitalule osalesid loodusturismi ettevõtete arenguprogrammis Hara sadam, Sportland Kõrvemaa Matka- ja suusakeskus, Sooma Puhkeküla, Puhka Looduses, Wild Nature Estonia, Rabav Matkakodu, Seiklusring, Cyclest, Skift, Vapramäe-Vellavere-Vitipalu, Altmõisa Külalistemaja, Põnka puhketalu, Kütioru keskus ja Matsalu paadireisid.

Pildi autor: Tihuse Hobuturismitalu/Ratsamatk
Viimati uuendatud
09.06.2025