Daire ja Veiko KaupPildi autor: Silver Raidla

Old Hapsal Hotel - ettevõtluskonkursi turismiedendaja TOP5 ettevõte

Intervjuu Old Hapsal Hoteli butiikhotelli perenaise Daire Kaupiga

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

Kui endasse ja oma eesmärki uskuda, siis on kõik võimalik. Ettevõtjatest abielupaar Veiko ja Daire Kaup (fotol) ning nende butiikhotell Old Hapsal Hotel on kinnituseks, et see kaunilt kõlav mõte saab targa ja läbimõeldud tegutsemise korral ka tõeks.

Viiendat aastat Haapsalu idüllilise vanalinna servas toimetav hotell on leidnud kindla koha Eesti inimeste südames andes põhjust minna Haapsallu ka siis, kui tempokas suvemelu on vahetunud rahulikuma argielurütmiga. Tee kuurortlinna hubasesse butiikhotelli on leidnud külalised kaugemaltki, kusjuures piiri tagant saabuvate klientide hulk aina kasvab.     

Tegime Old Hapsal Hotel butiikhotelli perenaise Daire Kaupiga juttu mitmel teemal. Muu hulgas uurisime temalt, miks on butiikhotelli ärimudel suunatud täiskasvanud külastajale, kas väikeettevõtja peab pildil püsimiseks pidevalt uute teenustega üllatama ja pärisime ka ettevõtte tulevikuplaanide kohta.  

Daire ja Veiko Kaup

Pildi autor: Daire ja Veiko Kaup

Daire, esimese asjana tahaks pärida, et kuidas teil tuli selline julge mõte, et teeks õige Haapsallu hotelli. Tõsi, Haapsalu on kuurortlinn ja turismiettevõtlus on Läänemaa maakonna keskuse pärisosa, aga teisalt on siin juba üksjagu hotelle-spaasid, rääkimata sesoonsusest ja selleski, et turism on viimastel aastatel kõvasti räsida saanud. Niisiis, kust see julgus?

Julge mõte sündis tegelikult meie enda elustiili muutusest ja isiklikust vajadusest leida üles see hea emotsioon, mis külalislahkuse äris on nii oluline. Olin aastaid töötanud suurtes toiduainetetööstustes ning ühel hetkel tundsin, et tahan päriselt luua midagi oma – sellist, millel on oma nägu, hing ja lugu. Haapsalu oli meile südamelähedane koht juba enne hotelli loomist (abikaasa Veiko on siin sündinud) ning kuigi siin on juba mitmeid spaahotelle ja pea iga korter on suvel muutunud majutuskohaks, tundsime, et just butiikhotelli kontseptsioon – väike, personaalne, lugude ja maitsete kaudu maailmast inspireeritud koht – on see, mida Haapsallu veel vaja on.

Me ei tahtnud ehitada lihtsalt järjekordset majutusasutust, vaid luua paiga, kus külaline tunneb, et ta on osa millestki erilisest. Julgus tuli teadmisest, et toiduturism on kasvav trend ning enda kogemus müügi- ja turundusvaldkonnas annab oskuse turundada oma unikaalset teenust just sel viisil, mida külaline ootab. Turundada emotsioone ja lugusid, mis on igakord nii erinevad, on hea teha, sest tagasiside külalistelt näitab, et see on just see, mida nad otsivad. Loomulikult teadsime, et see on riskantne – väikelinn, sesoonsus ja turismisektor, mis on viimastel aastatel kõvasti proovile pandud, kuid samas oli meil kindel veendumus, et kui teha asju südamega ja väga heal tasemel, siis leiab õige külaline tee meie juurde. See usk kandis meid ja on kandnud tänaseni.

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Old Hapsal Hotel

Olete öelnud, et Old Hapsal Hoteli majutusteenus on unikaalne. Palun selgitage lähemalt, milles see ainulaadsus seisneb. Ja miks teie ärimudel on suunatud just nimelt täiskasvanutele?

Old Hapsal Hoteli eripära seisneb selles, et me ei paku lihtsalt majutust, vaid terviklikku elamust. Iga meie kümme tuba on inspireeritud mõnest riigist või kultuurist, kus oleme ise reisinud ja mis on meie hinge sügava jälje jätnud – tuues Haapsallu killukese maailma. Tubade sisustuses ja detailides on kasutatud esemeid, kangaid ja fotosid, mis on päriselt meie enda matkadelt kaasa toodud. See annab majale ja külaliste kogemusele täiesti isikliku mõõtme. Lisaks on hotellis meile spetsiaalselt loodud signatuur-ruumilõhnastajad, omapärased toiduelamused, mis samuti minu enda kogemustest inspireeritud ning kodune, aga samas professionaalne teenindus, kus külaline ei jää kunagi lihtsalt üheks külalistest paljudest.

Meie ärimudel on teadlikult suunatud täiskasvanutele, sest tahtsime pakkuda rahulikku ja kvaliteetset puhkust, kus on ruumi keskenduda endale, kaaslasele või sõpradele. Täiskasvanutele mõeldud keskkond tähendab, et meil on rohkem rõhku detailidel, vaikuse ja privaatsuse tagamisel, headel veinidel ning pikematel õhtusöökidel. Haapsalus on mitmeid peresõbralikke majutuskohti, kuid meie tundsime, et täiskasvanute segment on alateenindatud ning just selles nišis saame pakkuda kõige erilisemat väärtust. See ongi meie unikaalsus – mitte suur ja kõigile mõeldud majutus, vaid sihipäraselt loodud kogemus teadlikule külalisele.

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Silver Raidla

Kas elamus- või teemaõhtusöökide korraldamine oli kohe alguses plaanis, kui hotell avati?

Jah, elamus- ja teemaõhtusöögid olid plaanis juba algusest peale. Toidu valmistamine ja laiemalt toidumaailm on alati olnud lahutamatu minu elust. Olen õppinud ja töötanud erinevates riikides sealsetes toidukohtades ning iga toidureis on toonud kaasa uusi kogemusi ja lugusid, mida tahtsin Haapsallu tuua. Old Hapsal Hotel on koht, kus saavad kokku lood, maitsed ja inimesed. Just elamusõhtusöökide kaudu on võimalik kõige paremini jagada neid tundeid ja emotsioone, mis meid maailmas kõnetanud on.

Kes on tüüpiline Old Hapsal Hoteli klient/kliendid?

Meie külalised võib laias laastus jagada kaheks.

Esiteks ärikliendid, peamiselt Tallinnast ja Harjumaalt, Tartust, kes otsivad privaatsust ja personaalset teenust oma tiimi strateegiapäevadeks, koosolekuks või seminari pidamiseks. Neile on oluline, et kogu hotell ja seminariruum on vaid nende kasutada, et toitlustus on kõrgel tasemel ning et kõik tehnilised ja korralduslikud detailid on läbi mõeldud. Samuti hindavad nad, et saame pakkuda neile lisategevusi, mis muudavad koosolekupäeva eriliseks – olgu selleks vehklemine olümpiatreeneriga, giidiga jalutuskäik Haapsalu vanalinnas või meeskonnaga ühiselt toidu valmistamine.

Teiseks on pulmade ja pidude korraldajad, kes soovivad tähistada oma elu olulisi sündmusi 20–40 külalisega. Nende jaoks oleme loonud täisteenuse kontseptsiooni: pakume majutust, ruume, mööblit lauast, telgist kuni lauakateteni välja, samuti toitlustust koos sommeljee sobitatud joogimenüüga ning soovi korral aitame leida fotograafi, meigikunstniku või lilleseadja. Nii saab klient keskenduda oma tähtpäeva nautimisele, teades, et suurem osa praktilisest korraldusest on meie poolt kaetud.

Just see kombinatsioon – äriklientidele privaatsus ja professionaalsus ning erapidudele terviklik ja personaalne teenus – on oluline suund meie teenuse puhul.

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Daire Kaup

Üks ohoo-nüanss, mis mulle teie ankeedist silma jäi: väliskülastajad on leidnud üles teie kooskokkamise teenuse. Selle kohta on tulnud ka päring Soomest, huvilisteks üle 60-aastased mehed. Esiteks küsin, et kas uute teenustega väljatulek on midagi, mida väikeettevõtja lihtsalt peab tegema, et ellu jääda. Või on see pigem enda sisemine vajadus pakkumist muuta, uuendada, värskendada. Ja teiseks väliskülastajate arv, mis on teil pidevas tõusus – kes nad on ja kuidas teid üles leiavad?

Kooskokkamisi oleme tõesti juba välisklientidega teinud – ja see on olnud väga vahva kogemus! On olnud rõõm tutvustada näiteks nõukogudeaegsetest retseptiraamatutest pärit nostalgiahõnguga roogasid, mis pakuvad väliskülalistele palju üllatusi nagu à la kas tõesti maitsestasite vaid soola ja pipraga. Ja samuti ollakse meeldivalt üllatunud valmistades Haapsalus eestlanna juhtimisel autentseid Jaapani roogasid (praktiseerisin Põhja-Jaapanis, Sapporo linnas kuu aega Yakiniku restoranis)

Uute teenuste loomine on minu jaoks pigem sisemine vajadus kui kohustus. Tunnen, et kui pakuksin ainult üht ja sama menüüd, väsiksin ise ära. Sellepärast koolitan end pidevalt (selle aasta novembris õpin kaks nädalat Firenzes, Itaalias olevas kokakoolis Itaalia köögi kunsti) ja otsin uusi võimalusi, kuidas oma külalisi üllatada. Näiteks just hiljuti korraldasime pulma, kus pruutpaar soovis pea kogu menüüd veganina. Võtsin selle väljakutse vastu, kuna olin just kevadel läbinud Maru Metspalu kolmekuulise vegantoitude koolituse TEKO-s ning tulemuseks oli pulmamenüü, mida külalised sõna otseses mõttes taevani kiitsid.

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Silver Raidla

Väliskülalised on tõepoolest meid sel aastal palju enam üles leidnud. Tunnen, et Booking.com arvustustel on siin väga suur roll – külalised loevad, mida varasemad külastajad on kirjutanud, ja meie puhul mainitakse üsna tihti maitsvat hommikusööki. Üle poolte külalistest ütleb saabudes, et just hommikusöögi pärast nad meid valisid. Oleme loonud unikaalse à la carte stiilis buffet-hommikusöögi: väikesed ja armsad serveerimisnõud, palju kohalike väiketootjate tooteid, pidev serveerimislaua täitmine. Nii saab külaline proovida eri maitseid väikestes kogustes, kõik laual on alati värske ning meie ise oleme koguaeg saalis, silm peal ja toidulauda täiendamas. Ühe külalise tagasiside hommikusöögil oli hästi tabav, kui ta arvas, et selline viis, kus laud ei ole suuri liudasid täis, vaid pidevalt on ülevaade, mis otsa saab, mida juurde valmistada/tuua, tekib ka palju vähem võimalusi toidu äraviskamiseks.

Meie väliskülastajate arvud näitavad, et oleme olnud tõusuteel – juulis 2025 kasvas külaliste arv eelmise aastaga võrreldes 34% ning augustis koguni 64%. 

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Silver Raidla

Väikese pereettevõttena langeb teile endale väga suur töökoormus. Samas võimaldab väiksus pakkuda rohkem personaalsust ja paindlikkust, aga ka kestlikkust, mis suure hotelli puhul pole selliselt tehtav. Näiteks ei ole teie tubades päevakoristust, vaid reageerite olukorrale, kui külastaja küsib. Samuti suhtlete kõigi oma külastajatega, pakkudes isiklikku külalislahkust. Mida teie kliendid sellest arvavad?

Eks väga palju sõltub sellest, kuidas ise oma väärtusi ja põhimõtteid külalistele selgitame. Näiteks ei ole välisjalanõudeta siseruumides liikumine hotellides kuigi tavapärane, eriti just väliskülaliste jaoks, kes on harjunud saabuma tuppa välisjalatsites või jätma rätiku pärast duši all käimist põrandale. Algusaastatel pidime neid harjumusi palju rohkem selgitama, kuid õnneks on suhtumine ajaga palju muutunud.

Siin on meile suureks abiks Green Key sertifikaat, mis on nagu ametlik tõend seinal – see annab külalisele kohe arusaamise, et ressursisäästlikkus ja kestlikkus on meie juures teadlik valik, mitte kokkuhoid mugavuselt. Nii mõistetakse paremini, miks me ei tee tubades igapäevast koristust.

Eestist pärit külalised kohanevad sellise lähenemisega üldiselt kiiresti – neile tundub loomulik ja mõnus majas paljajalu või sokkides ringi liikuda. Väliskülaliste puhul, eriti nende, kes saabuvad kaugemalt, võtab see vahel natuke rohkem selgitamist. Kuid peaaegu alati juhtub nii, et juba järgmisel päeval ütlevad nad, kui koduselt nad end tunnevad, kui mõnus on sokkides hotellis kõndida ning kui palju helgem ja puhtam see keskkond tundub. Just see kodusus ja personaalsus ongi see, mida külalised meie juures enim hindavad.

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Daire Kaup

Teil on plaanis teha koostööd TLÜ Haapsalu kolledžiga. Mis teemal?

Olles ise lõpetanud Haapsalu kolledži tervisejuhi eriala ja väga väärtustades tervislikku toitumist, liikumist ja head und, oleme kolledži juhi Heli Kaldasega arutanud koostöövõimalust, mille eesmärk on pakkuda Old Hapsal Hoteli külastavatele meeskondadele ja ettevõtete juhtkondadele täiesti uut tüüpi teenust.

Soovime luua koos toote, kus menüü on teadlikult koostatud nii, et iga komponent toetab vaimset ja füüsilist heaolu; igast toidukorrast saab interaktiivne maitseelamus, kus osalejad saavad teada roogade taustast ja mõjust kehale ning vaimule; meeskonnad saavad arutleda, kuidas toitumisvalikud mõjutavad töövõimet, keskendumist ja koostööd.

Ka tervisejuhi tudengitel oleks võimalus sellistes sündmustes kaasa lüüa või neid isegi osaliselt juhendada. Nii saab ettevõtte meeskond kogeda tasakaalustatud ja jätkusuutlikku einet, mis on loodud just tööpäeva või seminari konteksti toetama, ning osaleda lühikeses arutelus või töötoas.

Enne uue kooliaasta algust on meil plaan kolledži köögipoolse töö eest vastutava meeskonnaga kokku saada ja tegevuskava paika panna.

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Old Hapsal Hotel

Mida toob tulevik Old Hapsal Hotelile – nii lühemas kui pikemas vaates?

Lühemas vaates soovime jätkata samal rajal – luua huvitavaid sündmusi, kutsuda külla inspireerivaid isiksusi, hoida tasakaalu töö ja puhkuse vahel ning pakkuda oma külalistele alati vaid positiivseid emotsioone. Meie eesmärk ei ole kasvada suuremaks ega laieneda, vaid säilitada just see personaalne joon ja kodune, ent professionaalne külalislahkus, mis Old Hapsal Hoteli eriliseks teeb.

Pikemas vaates loodame oma kaubamärgi kasvatada nii tuntuks ja väärtuslikuks nii Eestis kui lähinaabrite (Soome, Saksamaa, Läti, Leedu) turul, et see oleks justkui kvaliteedimärk – nimi, mis seostub kohe personaalse teenuse, unikaalsete elamuste ja kestliku mõtteviisiga. Kui suudame selle saavutada, siis teame, et oleme teinud õiget asja – pakkunud väärtust nii külalistele, kogukonnale kui ka iseendale.

Mis ajendas ja julgustas teid ettevõtluskonkursile tulema?

Üks armas külaline soovitas meid sinna ning peagi tuli ka Ettevõtluse ja Innovatsiooni Sihtasutuselt ettepanek konkursile avaldus esitada. Mis võiks olla parem turundus väikeettevõtjale, kui olla tunnustatud oma valdkonna parimana ja seda mitte ainult külaliste, vaid ka oma töötajate jaoks. See julgustaski meid osalema.

Old Hapsal OÜ

Finantsnäitajad aastatel 2022-2024:

Müügitulu: 257 495 eurot
Müügitulu kasv: 112,1%
Ärikasum: 50 520 eurot
Töötajate arv: 2

Old Hapsal Hotel

Pildi autor: Silver Raidla

Tutvu ka teiste 2025. aasta TOP5 turismiedendajatega!

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator