Wanderlust MatkadPildi autor: Kert Kruusakivi

Wanderlust Matkad - ettevõtluskonkursi turismiedendaja TOP5 ettevõte

Intevjuu Wanderlust Matkade kahe asutaja Signe Ohakase ja Reimo Mürgimäega

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

Rahvatarkus ütleb, et loodus tühja kohta ei salli. Ehk kui ei ole, küll siis tekib. See tarkusetera käib ka loodusturismi ettevõtte Wanderlust Matkad OÜ kohta. 

Kuue aasta eest tegid kolm Luua Metsanduskooli matkajuhi eriala õppurit oma elus kannapöörde: jätsid senised ametid ning pühendusid täielikult matkajuhtimisele ja lõid selle tarvis oma ettevõtte. Põhjust kardinaalseks karjäärimuutuseks andis asjaolu, et Eestis puudus äriklientidele suunatud kõrgetasemeline loodusturismiteenus, mis pakuks parimat kliendikogemust. 

Edukalt tühja turuniši uue kvaliteetse teenusega täitnud Wanderlust on ettevõtte tegevjuhi, kaasasutaja ja matkajuhi Signe Ohakase sõnul kuue aastaga märkimisväärselt kasvanud ning on nüüdseks üks juhtivaid meeskonnaürituste, matkade ja töötubade korraldajaid Eestis. Uurisime Signelt ning teiselt Wanderlusti kaasasutajalt ja matkajuhilt Reimo Mürgimäelt, kes on need kliendid, kellele Wanderlust matku korraldab ja kuidas mõjutab looduses viibimist Eestimaa heitlik ilm. Jutulõng veeres ka muudele teemadele.

Signe ja Reimo, Wanderlusti sünnilugu tekitab tahtmist sellest rohkem teada saada. Kuidas see ikkagi juhtus, et otsustasite kolmekesi oma senised tegevused kõrvale jätta ning pühenduda koos matkajuhtimisele? Ja kui palju Wanderlusti tänane tegevus algusaja kontseptsioonist erineb? Või kas üldse erineb?

Nagu elus ikka, kui õiged inimesed kohtuvad ja üksteist ideedega inspireerivad, hakkavad asjad toimuma. Kõik kolm olime jõudnud punkti, kus senised ametid olid end ammendanud. Kogemusi oli juba palju ning tekkis tunne, et nüüd on õige aeg panna ennast proovile uues rollis – ettevõtja ja matkajuhina.

Meie plaan oli algselt keskenduda välismaistele eraklientidele, kuid mõni kuu pärast ettevõtte asutamist kehtestati COVID-i tõttu liikumispiirangud. See sundis meid kiiresti ümber orienteeruma. Tänaseks on meie põhisegmendiks kohalikud ettevõtted ja asutused ning Eestis tegutsevad rahvusvahelised organisatsioonid oma tiimidega. Teiseks oluliseks kliendirühmaks on välismaised ärituristid. Algne idee – pakkuda professionaalset ja kõrgetasemelist loodusturismi kogemust – on jäänud samaks.

Wanderlust Matkad tiim metsarestos

Pildi autor: Kert Kruusakivi

Aitate meeskondadel väljuda töörutiinist, tugevdada kolleegide vahelisi suhteid ning toetada töötajate vaimset ja füüsilist heaolu. Lisaks keskkonnasõbralikule ja professionaalsele teenusele on Wanderlusti missiooniks ka keskkonnateadlikkuse edendamine. Mida see täpsemalt tähendab ja milles keskkonnateadlikkuse edendamine väljendub?

Igaüks, kes on meeskonnas töötanud, teab kui oluline on oma kolleege tundma õppida ja aeg-ajalt teha midagi koos ka väljaspool igapäevast töökeskkonda. Sellised kogemused aitavad mõista tiimi tugevusi ja nõrkusi, suurendavad ühtekuuluvustunnet ning muudavad hilisema koostöö tulemuslikumaks.

Meie korraldatavad sündmused ei ole vaid meelelahutuslikud ja inimesi kokku toovad, vaid sisaldavad ka hariduslikku mõõdet. Keskkonnaalast teadlikkust suurendame nii matkadel jagatavate teadmiste kaudu kui ka oma eeskujuga loodusturismi valdkonnas. Näiteks oleme korraldanud matku, mis on ühendatud prügikoristusega, kaasates sinna jäätmeeksperdi ja merebioloogi, et avardada osalejate arusaamist inimtegevuse mõjust keskkonnale. Samuti oleme teinud koostööd kohalike omavalitsuste ja kogukondadega talgute korraldamisel.

Kuigi räätsaturismi hea tava järgimine on vabatahtlik, peame seda oma töö lahutamatuks osaks ja tutvustame seda ka külalistele. Ärihuvid ei saa olla tähtsamad kui kestlikkus ja loodusest hoolimine. Nende põhimõtete järgi tegutsemine on meile toonud ka EUROPARC rahvusvahelise kestliku turismi sertifikaadi.

SUP matk

Pildi autor: Kert Kruusakivi

Teie klientuur on väga rahvusvaheline - teete koostööd muuhulgas agentuuridega Lätist, Šveitsist, Prantsusmaalt, Taanist, Soomest ja Saksamaalt ning pakute teenuseid koguni kuues võõrkeeles. Kas saaksite kirjeldada oma kliente ja tuua ka mõningaid näiteid, mis laadi tegevusi-teenuseid keegi soovib näiteks taanlane ja mida ootab prantslane?

Meie välismaised kliendid on valdavalt korporatiivmaailmast. Paljud ettevõtted korraldavad oma töötajatele motivatsioonireise, tuues kord aastas kokku inimesed eri paigust üle maailma ja valides iga kord uue sihtkoha. Eesti on selliste sündmuste jaoks veel üsna värske ja põnev koht, mis tekitab alati palju avastamisrõõmu.

Riigiti on keeruline tuua välja kindlaid eelistusi – pigem on ühiseks sooviks kogeda midagi tõeliselt kohalikku ja ainulaadset, mida mujalt ei saa. Heaks näiteks on räätsamatk rabas, millele järgneb elamus metsarestoranis. Selline kooslus ühendab kohaliku looduse, kultuuri ja toiduelamuse ning jääb külalistele pikaks ajaks meelde.

Aasta-aastalt on Wanderlusti püsiklientidest ettevõtete arv järjest suurenenud. Mida te ise peate oma edu pandiks?

Usume, et meie edu peitub tasakaalus – pakume hästi läbimõeldud ja praktikas läbi proovitud täislahendusi, kuid samas säilitame iga kliendi jaoks personaalse lähenemise. Meie tugevuseks on professionaalne projektijuhtimine ja kogenud matkajuhid ning instruktorid, kes tagavad, et kõik detailid toimiksid ja teenuse kvaliteet oleks kõrge. Just seda kliendid ootavad – et nad saaksid usaldada meid oma sündmuse korraldamisel ning ise muretult koosolemist nautida.

Räätsamakt rabas

Pildi autor: Kert Kruusakivi

Konkursile esitatud ankeedis mainite mitut puhku VIP-külalisi, kel on Wanderlusti kliendiportfellis kasvav osakaal. Oleks äärmiselt põnev kergitada pisut saladuseloori, kuidas näeb välja VIP-kliendile – näiteks Botswana presidendile (pildil) – matka korraldamine?

Sellised sündmused on erilised ka meie enda jaoks. VIP-matkade puhul on detailitäpsus veelgi olulisem – arvestada tuleb turvakaalutluste, põhjaliku ettevalmistuse ja koduse taustatööga, et külalise asukohariigi kultuuri ja tausta paremini mõista ning seeläbi seoseid luua. See avardab ka meie enda silmaringi ja lisab meie tööle rahvusvahelist mõõdet.

Ei saa salata, et väike närv on ikka sees, kui viime kõrgeid külalisi loodusesse. Samas on see osa protsessist – iga kord, kui selline sündmus edukalt teoks saab, kasvab ka meie enesekindlus.

Botswana ja Eesti presidendi matk

Pildi autor: Raigo Pajula

Wanderlustil on oluline roll järelkasvu koolitamisel ning teie matkajuhid on seotud mitme Eesti kooliga – nii kutse- kui kõrghariduse valdkonnas, ning teie juures saab ka praktikat sooritada. Palun kirjeldage oma seotust haridustegevusega veidi lähemalt. Ja kas näete, et Eestis loodusturismi vallas tuleb peale piisavalt kvalifitseeritud tööjõudu?

Tõsi, mitmed meie matkajuhid on seotud ka haridustegevusega, õpetades loodusturismi eriala üliõpilasi Eesti Maaülikoolis ning matkajuhtimise eriala õppureid Luua Metsanduskoolis. Lisaks pakume igal aastal praktikakohta 3–5 õppurile, kes valitakse välja suure arvu huviliste seast. See on meie viis panustada järelkasvu koolitamisse ja aidata kujundada professionaalseid matkajuhte. Mitmest endisest praktikandist on tänaseks saanud meie oma tiimi täisväärtuslikud liikmed.

Oluline on märkida, et matkajuhtideks ei saa ainult noored – sageli on need inimesed, kes on juba keskeas ning teevad oma elus karjääripöörde. See toob valdkonda väga väärtuslikku elukogemust ja mitmekesisust. Näeme, et uusi tegijaid tuleb peale, enamasti elustiilipõhiste ettevõtjatena. Selles sisaldub kirg ja pühendumus, kuid tegevus on sageli pigem projektipõhine kui pikema perspektiiviga üles ehitatud.

Siiski oleme optimistlikud - loodusturism on nii Eestis kui ka mujal maailmas selgelt kasvuteel. See tähendab, et valdkonnal on tulevikku ning järjest rohkem inimesi leiab tee loodusesse, olgu siis ettevõtjana, matkajuhi või külastajana.

Botswana ja Eesti presdendi matk

Pildi autor: Raigo Pajula

Loodusturism kipub Eestis olema hooajaline, kuid Wanderlust on leidnud võimalusi pakkuda teenuseid ka madalhooajad. Mis teenused need on ja kas näete, et turistid on valmis maksma ka selle eest, et kehva ilmaga Eestimaa looduses aega veeta?

Mõned külalised on tõepoolest enne üritust mures, et ilm võib alt vedada ning uurivad varuplaani kohta. Meie moto on aga lihtne – ei ole halba ilma, kui on õige riietus. Selleks, et kogemus oleks meeldiv ka keerulisemates tingimustes, pakume külalistele lisavarustust, nagu kummikud, kindad või sallid.

Tõsi on ka see, et novembris ja aasta alguses on loodusesse mineku soov väiksem. Samas näeme, et välismaalaste jaoks on just lumi eksootiline elamus, mille nimel tullakse Eestisse ka talvel. Kuigi lumegarantiid anda ei saa, on meil mitmeid tegevusi, mis ei sõltu ilmast – näiteks jalgsi- ja räätsamatkad, metsarestoran või ellujäämiskoolitus. Nii leiab iga külaline aastaajast hoolimata põnevat tegevust.

Ja teil on ka endi loodud nutiseadmete abil mängitavad meeskonnamängud. Mida need endast kujutavad?

Oleme välja töötanud nutimängud, kus meeskonnad lahendavad erinevaid ülesandeid, mis panevad proovile strateegilise mõtlemise, loovuse ja koostööoskused. Need mängud aitavad tugevdada tiimitunnet ja avada osalejaid uutest külgedest. Mängida saab nii 15-liikmelise tiimiga kui ka sadade osalejatega, vajadusel isegi eri riikides. Toimumiskohaks võib olla nii loodus kui ka linnakeskkond, mis annab ettevõtetele paindlikkust ja teeb kogemuse eriliseks.

Wanderlust Matkade tiim

Pildi autor: Kert Kruusakivi

Millised on Wanderlusti tulevikuplaanid?

Meie eesmärk on jätkata sündmuste korraldamist, mille keskmes on kõrge kvaliteet ja kestlikkus. Töötame välja uusi teenuseid, et pakkuda meie püsiklientidele alati põhjust tagasi tulla. Samal ajal soovime laiendada nii oma tuntust kui koostööpartnerite ringi Eestis ja rahvusvaheliselt. Pikemas plaanis näeme oma rolli ka Eesti loodusturismisektori arengu toetajana ning panustame sellesse järjepidevalt.

Mis ajendas ja julgustas teid ettevõtluskonkursile tulema?

Vaatamata väljakutsetele oleme kuue aastaga märkimisväärselt kasvanud ning tänaseks üks juhtivaid meeskonnaürituste, matkade ja töötubade korraldajaid Eestis. Konkursile tulime, sest tundsime soovi oma kogemust teistega jagada. Võib-olla leiab keegi meie loost inspiratsiooni, et teha see esimene samm ettevõtjaks saamisel. Julgus katsetada ja mugavustsoonist välja astuda on seda väärt, sest rõõm ja rahulolu südamelähedase asja tegemisest kaalub kõik üles.

Wanderlust Matkad OÜ

Finantsnäitajad aastatel 2022-2024:

Müügitulu: 99 916 eurot
Müügitulu kasv: 18,7%
Ärikasum: 30 245 eurot
Töötajate arv: 2

Tutvu ka teiste 2025. aasta TOP5 turismiedendajatega!

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator