Arenguprogrammis osalenud toitlustusettevõttedPildi autor: BDA

Arenguprogramm julgustas toiduturismi ettevõtjaid rääkima väliskülalisele oma lugu

Programmis osales 15 toitlustusettevõtet

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator

Visit Estonia turismi ekspordivõimekuse arenguprogrammide toimumisjärg jõudis tänavu veebruaris esimest korda toitlustusettevõteteni. Kuna nüüdseks on koolituspäevad lõppenud ja juhendamised tehtud, haarasime kolmel programmis osalenud söögikohal enne suurt suve sabast kinni, et pärida nende muljeid.

Kogemusi jagavad Ott Hein Allikukivi veinimõisast Pärnumaalt, Tillu kohviku perenaine Eve Veski Põlvamaalt, Tikupoisi restorani juhataja Eliina Mäekivi Järvamaalt ja Tõnis-Torm Nöps Tartu restoranist Pompei.

Selgituseks olgu öeldud, et programmi olid oodatud paikselt püsivalt tegutsevad kohvikud, pubid ja restoranid, kes tahavad suurendada oma klientuuris just nimelt väliskülastajate osakaalu ning teha end välisturgudel paremini nähtavaks.

Millist praktilist kasu programmist oma ettevõtte jaoks saite?

Ott: Allikukivi veinimõis sai väga palju praktilisi teadmisi selle kohta, kuidas siseneda Läti turule: mis on kanalite erinevused eestlaste ja lätlaste vahel; kuidas lõunanaabritega kontakti saada ning mis neile meie juures kõige põnevamana tundub. Lisaks kõigele saime juurde ka hulga uusi IT-lahendusi, mis meie tööd kergemaks teeksid. 

Eve: Meie saime ennekõike selgust ja kindlustunnet selles, kuidas saame oma senist tegevust teadlikumalt just välisturistidele suunata. Väga praktiliseks väärtuseks olid omavahelised arutelud ja individuaalsed mentordamised, kus saime oma ideid peegeldada ning konkreetselt läbi mõelda, mida me juba hästi teeme ja kus on kasvukoht. Samuti andis programm hea võrgustiku, mille toel koostööd arendada.

Eliina: Meie mõistsime arenguprogrammis osaledes, et me juba oleme õigel teel, sest välisturist väärtustab farm-to-table lähenemist. Me oma restoranis kasutamegi kohalikke tootjaid ning toome esile tooraine kohaliku päritolu. Programmist saime kaasa ideid, kuidas arendada elamuspõhiseid pakette – näiteks „3-käiguline kohalike maitsete õhtusöök koos veinisoovitustega“ jne. Samuti saime näpunäiteid, kuidas hallata arvustusi (nt Google, Tripadvisor) ja kasutada neid enda müügiargumendina.

Tõnis-Torm: Me oskame oluliselt paremini suurendada enda nähtavust. Saime läbi heade näidete aru, kui oluline on ennast turundada ka nendes kanalites ja otsingumootorites, kuhu eestlane väga ei satu, kuid mida just välisturist kipub esmajoones kasutama. 

Allikukivi veinimõis

Pildi autor: Allikukivi veinimõis

Mis on need sammud, mida uutest teadmistest lähtuvalt plaanite teha või olete juba teinud?

Ott: Oleme tegemas endale uut kodulehte, kuna mõistsime, et ilma selleta ei saa. Päris uuena loome juurde lätikeelse lehe, et külastajad saaksid paremini aimu nendest teenustest ja toodetest, mida meie juures saab tarbida. Suhtleme Läti turismikorraldajatega ja osaleme projektis, millega tutvustatakse lõunanaabritele Eestit. Lisaks seadsime sisse rahuloluküsimustiku, et saada oma külalistelt pärast veinimõisa külastust konkreetsemat tagasisidet. 

Eve: Oleme kohandamas oma menüüd nii, et seal paistaks rohkem kohalikku lugu ja meie eripära – kasutame veelgi teadlikumalt kohalikke koostisosi ja pöörame nende päritolule ja loole senisest enam tähelepanu. Plaanime täiendada oma sotsiaalmeediat ja kodulehte nii, et seal oleks rohkem visuaalset ja ingliskeelset sisu, mis tutvustab väliskülalisele meie lugu ja tooteid. Töötame selle nimel, et kogu külastuskogemus – alates esimesest digitaalsest kontaktist kuni lauas istumiseni – oleks lihtsasti mõistetav ka ilma eesti keele oskuseta.

Eliina: Meil on kavas analüüsida, mis on meie „lugu“, kas see on mõistetav ka välisturistile ning hinnata, milline on meie mitmekeelne menüü ja teenindus. Teeme selgeks oma sihtturu, vaatame, mida enda juures muuta või täiustada, et vastata välisturisti ootustele. Tõstame esile toidu päritolu, kasutame hooajalisi tooraineid. Eesmärk on tugevdada restorani identiteeti ja muuta see toiduelamuse otsijale atraktiivsemaks. Samuti on vaja muuta restoran väliskülalistele lihtsasti leitavaks ja usaldusväärseks.

Tõnis-Torm: Aitäh korraldajatele asjalike mentorite eest! Meie mentor Artemi näitas lihtsa vaeva ja väikese ajakuluga, kuidas end veebikanalites väliskülalisele paremini nähtavaks teha. Osalesime programmis ühe restoranina, ent tegelikult tegutseme suuremas grupis. Meil on nüüd selged suunised, kuidas tuua end veebis nähtavale, ilma et me ise enda restoranide nähtavust ja külastatavust ära “kannibaliseeriks”.

Tillu kohvik

Pildi autor: Tillu kohvik/Grethe Rõõm

Mida programmi käigus oma tänaste ja tulevaste väliskülastajate kohta teada saite või õppisite? Kas oli ka midagi üllatavat?

Ott: Otseselt midagi uut me oma väliskülastaja kohta ei õppinud. Meie arenguprogrammi Läti mentor käis ka ise meil mõisas kohapeal ning saime kinnitust, et meie toode vastab väliskülastaja nõudmisetele. 

Eve: Õppisime, et välisturist ei otsi tingimata „täiuslikku restoranielamust“, vaid pigem midagi ainulaadset ja siirast. Talle pakub huvi, kes on toidu taga, kust see tuleb ja miks see on eriline. Meile oli see kinnituseks, et oleme õigel teel – tuleb lihtsalt julgemalt oma lugu jagada. 

Eliina: Koolitusel õppisime, mida eri rahvustest külastajad meilt ootavad. Näiteks väärtustavad sakslased teeninduse täpsust, soomlased toidu lihtsust ja kvaliteeti, aga prantslased hoopis elegantsi. Samuti tõdesime, et välisturistide ootused võivad olla kohalike ootustest mõnevõrra erinevad, näiteks eeldatakse kiiremat teenindust, arusaadavaid seletusi roogade koostisosadest, toitumisvajadustega arvestamist (vegan, gluteenivaba, halal jne). Tuleb arvestada, et välisturist soovib sageli eelnevalt broneerida ning restoran peab olema nähtav platvormidel nagu TripAdvisor, Google Maps, TheFork jt. Üllatav oli kuulda seda, et on olemas nii palju AI-lahendusega võimalusi, mis aitavad ettevõtjal end turundadada ja väliskliendini jõuda. 

Tõnis-Torm: Kõige suurem muutus, mis on varsti meie restoranides saadaval, on kommenteeritud menüü. Ennekõike just põhjanaabritele on oluline toidukirjelduste läbipaistvus menüüdes ning paljude toidutalumatuste tõttu on nende söögilaud meie omast suuresti erinev. Restoraniteenindajad saavad palju hõlpsamalt erisoovidega külalistele nendele meeldivat rooga soovitada ja külalinegi on kaasatud -- saab iseseisvalt tutvuda menüüga, kus on ära toodud kõik talle sobivad variandid. Loodame, et see teeb meie restorani eriti põhjanaabrite seas atraktiivsemaks ja sõna levib. 

Restoran Tikupoiss

Pildi autor: Restoran Tikupoiss

Visit Estonia korraldatud toiduturismi ettevõte ekspordivõimekuse arenguprogrammis osales 15 ettevõtet, lisaks Allikukivi Veinimõisale, Tillu kohvikule, Tikupoisi ja Pompei restoranidele ka restoran, PROTO avastustehase kohvik, Gruusia restoran Kolhethi, Hämsa maheresto, Rebaseonu Grill, Old Hapsal Hotel, Vergi sadama restoran Wirkes, restoran Ocean 11, Ungru, restoran Mantel ja Korsten, kohvik Ott&Matilda ning Toiduakadeemia. 

Anu Villmann

Anu Villmann

Visit Estonia turismiinfo koordinaator